Utrecht,
07
januari
2016
|
13:12
Europe/Brussels

100.000+ items achtergebleven in de trein

Niets is zo vervelend als het verliezen van een knuffel, smartphone, bruidssluier of iets anders wat je dierbaar is. Wat te doen? Voorop staat dat je via ons online formulier melding maakt van wat je bent vergeten of verloren. NS doet er dan alles aan om item en eigenaar te herenigen.

In 2015 lieten NS-reizigers per ongeluk 100.482 voorwerpen achter in de trein of op het station, dat is 10% meer dan in 2014. Deze toename is over de gehele linie van gevonden voorwerpen te zien, “tenten en campeertoebehoren” is hierin een uitzondering, deze is gelijk gebleven. Een aanwijsbare reden hiervoor is niet naar boven te halen. Helaas maakt niet iedereen melding van een verloren voorwerp, sterker nog het aantal meldingen neemt jaar op jaar af (in verhouding tot 2014 zelfs 17%!).

Voor een hereniging is het essentieel om te weten wie welk item waar heeft verloren, daarom ook de oproep dat wanneer je iets bent verloren om hiervan altijd melding te maken via NS.nl. Mocht jouw tuinkabouter, vogelskooitje, knuffel, sleutelbos of sportschoenen er tussen zitten, dan vernemen we het graag!

Het goede nieuws voor mensen die spullen zijn kwijtgeraakt in de trein of het station is dat het doorgaans lukt om meer dan 60% van alle als verloren gemelde voorwerpen terug te bezorgen bij de eigenaar. Door alert optreden van medereizigers en personeel is zelfs 87% van de gevonden spullen binnen 5 dagen weer terug bij de rechtmatige eigenaar.

Top 10 in 2015:

   
1. Vervoerbewijs 28.311
2. Identiteitsbewijzen 14.863
3. Mobiele telefoons -smartphones 6.334
4. Rugzakken 6.071
5. Portemonnees 5.882
6. Sleutel - sleutelbos 5.469
7. Plastic tassen 5.339
8. Sport-/Weekendtas 4.981
9. Koffers 3.221
10. Jassen 2.938

Iets verloren of vergeten tijdens je reis?

• Je kunt het formulier online invullen op http://bit.ly/NJKHDQ. Met het invullen van dit formulier krijg je een opsporingsnummer.

• Ook is het mogelijk om op het station te vragen of jouw spullen zijn gevonden.

• Wanneer je hebt gemeld dat je iets bent verloren tijdens jouw reis en het wordt teruggevonden door NS, dan krijg je binnen 3 weken een brief thuisgestuurd van Centraal Bureau Gevonden Goed. Hierin staat alle informatie over het terugkrijgen van je eigendom.

Wat doet NS met gevonden voorwerpen?

• Wij bewaren gevonden voorwerp(en) 5 dagen op het station waar het is ingeleverd. Binnen deze termijn kun je het kosteloos ophalen op het betreffende station.

• Na 5 dagen gaat het voorwerp naar het Centraal Bureau Gevonden Goed.

• Als jouw eigendom is gevonden en het ligt bij het Centraal Bureau Gevonden Goed, dan krijg je hier via een brief melding van. Je eigendom wordt altijd naar het huisadres gestuurd, de verwerking -en verzendkosten hiervan bedragen minimaal €15,-

Reacties 1 - 2 (2)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Gerjan
08
January
2016
Beste C. Russel, Ook al is het een tijdje geleden dat je iets hebt verloren, zou zeker het formulier (http://www.ns.nl/registratie-ketendienst/verlorenvoorwerpen) nog even invullen. Dan lopen de collega's met alle liefde door het depot om te kijken of het toevallig is afgegeven. Succes met het terugvinden van de horloge.Gr Gerjan
C. Russel
07
January
2016
Het is inmiddels een tijd geleden dat ik waarschijnlijk op de route Gouda Goverwelle - Hoorn Kersenboogerd een horloge ben kwijt geraakt. Het bandje bestaat uit schakels om en om wit en geel goud. Ik heb een stukje van het bandje maar kan daar jammer genoeg geen foto van toevoegen.