Utrecht,
28
februari
2019
|
11:16
Europe/Brussels

2018, goed jaar voor de Nederlandse treinreiziger

Samenvatting

2018 was een goed jaar voor de Nederlandse treinreiziger. Nooit eerder was de waardering voor het treinreizen zo hoog: 86% van de reizigers is tevreden. Reizigers waren vaker op tijd met een punctualiteit van 92,6% (2017: 91,6%) en 95,1% van de reizigers in de spits had een zitplaats (2017: 95%).

De tienminutentrein tussen Amsterdam en Eindhoven reed met succes en nieuwe Sprinters zorgden voor meer comfort. Wel waren de prestaties op de hogesnelheidslijn lager dan vorig jaar en blijft de verbetering van de prestaties op deze lijn alle aandacht en inzet vragen van NS en ProRail. De waardering van de stations steeg naar 76% (2017: 73%), mede dankzij de vernieuwing van een aantal belangrijke stations. In 2019 wil NS voortbouwen op deze prestaties. Dit is het jaar van de midterm review waarin de overheid – halverwege de concessie – de prestaties van NS beoordeelt.

landelijke aanpak stations

NS start dit jaar met de upgrade van een groot aantal stations. NS heeft in eerste instantie 98 stations op het oog om de beleving te verbeteren. Nog dit jaar opent NS op 9 stations een nieuwe Stationshuiskamer, waarmee het totaal aantal Stationshuiskamers op 25 komt. Het gaat hierbij onder meer om de stations Emmen, Tiel en Boxtel. Reizigers kunnen hier even rustig zitten, met voorzieningen als Wifi, actuele reisinformatie en de mogelijkheid om iets te eten of drinken. In 2021 wil NS in totaal 35 Stationshuiskamers geopend hebben. Op andere stations waar nog geen voorzieningen zijn, bekijkt NS ook de mogelijkheden om een Kiosk te openen of om samen met lokale ondernemers en partners een comfortabele wachtruimte met koffie te realiseren. Binnen 3 jaar wil NS samen met ProRail op 92 stations een nieuw gemoderniseerd toilet realiseren, waar reizigers contactloos kunnen betalen. Hiermee komt 90% van de reizigers langs een modern en toegankelijke stationstoilet. Vorig jaar maakte NS bekend dat er op 222 stations een watertappunt komt.

Download: Overzicht stationsbeleving Nederlandse treinstations 2018 vs 2014.

Download: Best gewaardeerde stations van Nederland en per provincie.

download
Landelijk aanpak stations NS

Roger van Boxtel, president-directeur NS, presenteert de plannen vandaag op Station Bilthoven, een station waar de verbeteringen al zichtbaar zijn: “De trein heeft de wind mee. We willen in Nederland betrouwbaar, comfortabel en op een schone manier reizen. Niet alleen de treinen, maar ook onze 400 stations zijn voor een groot deel bepalend voor de ervaring van onze reiziger. Na de succesvolle aanpak van grote stations in Rotterdam, Breda, Arnhem en Utrecht, willen we nu ook stations in kleinere steden en dorpen aangenamer maken.”

Prestaties op het spoor

2018 was een jaar met goede resultaten. Naast de stapsgewijze introductie van 118 nieuwe Sprinters met in totaal 20.000 zitplaatsen, kondigden we eind 2018 de bestelling van nog eens 88 extra Sprinters aan. Reizigers zijn meer tevreden over het reizen per trein dan in 2017: 86% van de reizigers gaf een 7 of hoger, tegenover 80% in 2017. De reizigerspunctualiteit was nooit eerder zo hoog als in 2018: 92,6% van de reizigers kwam op tijd (2017: 91,6%). De kans op een zitplaats in de spits kwam uit op 95,1% (2017*: 95,0%)

NS reed in 2018 meer treinen over de Hogesnelheidslijn (HSL). De reizigersgroei is tussen Schiphol en Rotterdam met zo’n 15% opnieuw fors groter dan elders. NS verlengde daarom de Intercity direct-treinen van 6 naar 7 rijtuigen en breidde het aantal treinen hier uit van 4 naar 5 per uur. Ook ging de Intercity Brussel 16 keer per dag over de HSL rijden en rijdt de Eurostar 2 keer per dag over de HSL naar Londen. Afgezet tegen de reizigersgroei, bracht dit de zitplaatskans in de spits op 94% (2017: 96%). De hogesnelheidslijn (HSL) blijft een uitdaging. Zowel het treinmaterieel als de infrastructuur vragen om verhoogde aandacht. De reizigerspunctualiteit op de HSL kwam lager uit: 82,5% (2017: 83,5%). Ondanks dat de hogesnelheidslijn op een aantal vlakken minder presteerde dan vorig jaar, zijn reizigers wel positiever over het reizen op de HSL: 83% van de reizigers gaf een 7 of hoger (2017: 77%).

Financiële resultaten

Financieel sluit NS 2018 af met een omzet van € 5.926 miljoen, een groei van 15,7% ten opzichte van 2017 (€ 5.121 miljoen). € 2.824 miljoen hiervan werd in het buitenland gerealiseerd. Het grootste deel van de omzetstijging - € 574 miljoen – werd veroorzaakt door de start van de concessie West Midlands in het Verenigd Koninkrijk. Tevens droeg de volledige consolidatie van de concessie WestfalenBahn in Duitsland voor € 86,3 miljoen bij aan de groei. Daarnaast vertoonden de reizigersopbrengsten in Nederland een autonome groei van ruim 5%. NS investeerde afgelopen jaar € 898 miljoen, waarvan € 831 miljoen in Nederland, onder andere in de aanschaf en modernisering van treinen en in de ontwikkeling van stations als Assen, Rotterdam Alexander en Zaandam. In het buitenland worden nieuwe treinen ondergebracht in een operational lease. NS realiseerde een resultaat uit bedrijfsactiviteiten van € 195 miljoen (2017*: € 57 miljoen). Het resultaat uit bedrijfsactiviteiten, geschoond voor bijzondere baten en lasten, bedroeg € 205 miljoen, een stijging van € 74 miljoen vergeleken met 2017 (€ 131 miljoen). De nettowinst kwam in 2018 uit op € 116 miljoen, tegenover € 47 miljoen in 2017.

 

Deur tot deur

Reizigers maakten in 2018 4,2 miljoen ritten op de OV-fiets (2017: 3,1 miljoen). NS heeft in 2018 het aantal fietsen met 6.000 uitgebreid naar in totaal 22.500 OV-fietsen om zo aan de groeiende behoefte te kunnen voldoen. 6% van de treinreizigers komt met de auto naar het station en parkeert in de nabijheid van het station. In 2018 zijn er op 5 stations ruim 500 extra P+R-plekken bijgekomen. Het aantal P+R-plaatsen in stationsomgevingen is nu ruim 47.000 (2017: 44.000). Sinds eind 2018 is NS Zonetaxi op 244 extra stations beschikbaar. Reizigers kunnen nu in totaal op 377 stations gebruikmaken van deze dienst die in samenwerking met lokale taxibedrijven wordt aangeboden.

Activiteiten in het buitenland

In 2018 realiseerde Abellio een omzet in het buitenland van € 2.824 miljoen (2017: € 1.989 miljoen), waarvan € 2.467 miljoen voor Abellio UK en € 357 miljoen voor Abellio Duitsland. Abellio UK realiseerde een bedrijfsresultaat van € 41,0 miljoen (2017*: € 45,4 miljoen) en een nettowinst van € 26,2 miljoen (2017*: € 29,3 miljoen). In het Verenigd Koninkrijk is de reizigersgroei de afgelopen twee jaar flink afgenomen. Dit heeft ook de financiële druk op het Britse concessie-systeem verhoogd. Voor Abellio UK betekent dit onder andere dat het voor haar concessie Greater Anglia meer moet betalen aan het ministerie van Transport zonder dat hier meer reizigers en inkomsten tegenover staan. Deze ontwikkelingen en de aanstaande Brexit brengen onzekerheid met zich mee voor onze verwachte resultaatontwikkeling in het Verenigd Koninkrijk. Een gezonde financiële huishouding voor onze activiteiten in het Verenigd Koninkrijk heeft onze volle aandacht.

Hoewel de lopende concessies in Duitsland een positief resultaat uit bedrijfsactiviteiten opleverden, behaalde Abellio Duitsland in 2018 een negatief bedrijfsresultaat van € 1,4 miljoen (2017 € 5,2 miljoen positief) en een nettoverlies van € 5,7 miljoen. Dit wordt veroorzaakt door Mobilisatiekosten van € 7,0 miljoen voor de in december opgestarte concessies Rhein-Ruhr-Express (RRX) en de DieselnetzSachsen-Anhalt (DISA) en de nog op te starten concessies in 2019 en 2020.

2019 en verder

2019 wordt een belangrijk jaar voor NS. Het ministerie van I&W beziet in de zogeheten midterm review de prestaties van NS op het hoofdrailnet. Ook daarom is het belangrijk om onze prestaties op hoog niveau te houden. Sinds december 2018 komen de eerste nieuwe Sprinters op het spoor. In 2019 komen de eerste ICNG-treinen uit de fabriek, die vanaf 2021 gaan rijden. NS heeft voor de dienstregeling 2020 een aantal verbeteringen voorgesteld. Op belangrijke punten wil NS voor reizigers een kortere reistijd en een betere overstap. Ook willen we - waar mogelijk - het aantal treinen per uur verhogen.

De verbinding tussen Amsterdam en Londen wordt komend jaar in elk geval uitgebreid van twee naar drie keer per dag. Eurostar en NS zijn in gesprek met de betrokken autoriteiten voor de noodzakelijke paspoortcontrole in Nederland. In 2019 willen we het verbeteren van de verbinding met Berlijn verder uitwerken met overheden en Deutsche Bahn.

Voor Abellio UK wordt 2019 een jaar van verandering: in een aantal concessies van Abellio komen nieuwe treinen op het spoor, zijn er belangrijke wijzigingen in de dienstregeling en vinden verbeteringen van de dienstverlening plaats. Ook wordt er meer duidelijk over de gevolgen van de Brexit. Het Britse spoor heeft belang bij duidelijkheid over de langetermijnontwikkelingen. De Britse regering heeft opdracht gegeven voor een onafhankelijke review van de spoorsector. Naar verwachting volgen aanbevelingen voor wetgeving na 2019, waarmee het systeem eventueel op lange termijn kan worden aangepast.

Om de komende decennia Nederland bereikbaar en leefbaar te houden moet Nederland nog stappen zetten. Investeren in mobiliteit, om te beginnen in infrastructuur. Dat verdient in Nederland en Europa meer prioriteit. NS neemt daartoe samen met ruim 20 andere Nederlandse partijen uit de vervoerssector deel aan de Mobiliteitsalliantie.

Het jaarverslag van NS is te lezen op www.ns.nl/jaarverslag