Utrecht,
22
juli
2016
|
11:39
Europe/Brussels

Teletekstpagina 751 blijft voorlopig in de lucht

NS geeft via vele kanalen informatie over de actuele situatie op het spoor. Alleen al via ns.nl en de diverse NS-apps (Reisplanner Xtra, Reisplanner NS International) vragen dagelijks meer dan 400.000 gebruikers circa 1,6 miljoen reisadviezen op. Teletekst maakt deel uit van de middelen die NS inzet om actuele reisinformatie te verstrekken.

Afgelopen februari heeft NS met de reizigersorganisaties, verenigd in het Locov, gesproken over het voornemen om te stoppen met de NS-Teletekstpagina’s 751, 752, 753 en 754. Vanaf toen zijn de pagina’s 752 tot en met 754 (internationaal treinverkeer) gefaseerd uitgezet. Per 1 augustus zou de laatste pagina 751 aan de beurt zijn. NS heeft hier vorige week over gecommuniceerd.

NS werd er hierna door de reizigersorganisaties op gewezen dat beide partijen eerst nog in gesprek zouden gaan over dit voornemen en dat de aankondiging om te stoppen met pagina 751 voorbarig was. Omdat NS het belangrijk vindt dat er zorgvuldige afstemming is met de reizigersorganisaties zijn hier deze week gesprekken over gevoerd. De reizigersorganisaties hebben aangegeven dat, hoewel het gebruik van Teletekst flink afneemt, zij zich afvragen of dit het stoppen met pagina 751 rechtvaardigt. NS heeft daarop vandaag besloten pagina 751 voorlopig in de lucht te houden.

NS zal de komende tijd met de reizigersorganisaties in gesprek blijven over de inzet van Teletekst voor actuele reisinformatie. Uit gegevens blijkt dat Teletekst nog maar zeer beperkt gebruikt wordt voor het opvragen van reisinformatie. Bovendien blijkt dat het merendeel van de bezoekers pagina 751 opvragen via de Teletekst-app. Deze mensen kunnen ook terecht bij de NS Reisplanner Xtra-app en via ns.nl. Hier krijgen reizigers makkelijker een op maat gesneden reisadvies en kunnen zij beter zien wat de precieze impact van een mogelijke verstoring is op de treinreis die ze willen maken.