Utrecht,
30
juni
2016
|
16:04
Europe/Brussels

Begin augustus minder treinen rond Schiphol door werkzaamheden

  • Tussen Schiphol Airport en Duivendrecht/Amsterdam Bijlmer Arena geen treinen van 1 t/m 9 augustus. Reizigers reizen via Amsterdam Centraal of reizen per bus/metro.
  • Tussen Schiphol Airport en Amsterdam Sloterdijk op 2 augustus ook geen treinen maar bussen.
  • Wel treinen tussen Schiphol Airport en Leiden/Den Haag/Rotterdam.

ProRail vernieuwt het spoor rond Schiphol om de luchthaven ook in de toekomst goed bereikbaar te houden voor het groeiend aantal treinreizigers. Begin augustus wordt er ruim een week gewerkt om de nieuwe sporen tussen Duivendrecht en Schiphol aan te sluiten op het spoorwegnet. Deze werkzaamheden vinden plaats van 1 t/m 9 augustus. Op woensdag 10 augustus rijden de treinen volgens de normale dienstregeling en worden de nieuwe sporen meteen in dienst genomen.

Vanwege de spoorvernieuwing is er in deze periode geen treinverkeer mogelijk tussen Schiphol en Duivendrecht/Amsterdam Bijlmer Arena. De Intercity Nijmegen – Schiphol v.v. rijdt via Amsterdam Centraal. De Intercity Heerlen/Eindhoven – Schiphol rijdt niet tussen ’s-Hertogenbosch en Schiphol v.v. Op dinsdag 2 augustus is er de gehele dag ook geen treinverkeer mogelijk tussen Schiphol en Amsterdam Sloterdijk. Die dag zijn er kruiers aanwezig op de stations Schiphol Airport en Amsterdam Sloterdijk om reizigers te assisteren met hun bagage. Tevens maken Intercity’s tussen Utrecht Centraal-Amsterdam Centraal een extra stop op Amsterdam Bijlmer Arena voor aansluiting op de bus naar Schiphol. Tussen Schiphol en Leiden/Den Haag/Rotterdam rijden wel treinen.

Reisinformatie

Reizigers moeten rekening houden met omreizen, extra overstappen of gebruikmaken van bus of metro. NS adviseert reizigers om vóór vertrek de NS Reisplanner te raadplegen. De wijzigingen in de dienstregeling zijn 10 dagen van tevoren in de planner verwerkt. Voor extra reisadvies kunnen zij terecht op www.ns.nl/treinverkeerschiphol. Op de stations en in de trein wordt additionele reisinformatie verstrekt, er rijden extra bussen en er is meer servicepersoneel aanwezig om reizigers te assisteren.

Spoorverdubbeling tussen Schiphol en Duivendrecht

Over een lengte van 8 kilometer verdubbelt ProRail het spoor tussen Duivendrecht en Riekerpolder/Schiphol, van twee naar vier sporen. Begin augustus wordt de laatste stap gezet en wordt het voorgebouwde spoor aangesloten op het Nederlandse spoorwegnet. De werkzaamheden bestaan onder meer uit het demonteren van oude sporen, het aansluiten van de nieuwe sporen, het plaatsen van bovenleidingen, het vervangen van wissels, het testen van beveiliging en het plaatsen en in gebruik nemen van seinen.

De werkzaamheden zijn onderdeel van het project OV SAAL (Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad), dat wordt gefinancierd door het ministerie van IenM. Doel van OV SAAL is meer capaciteit op het spoor en veilig en snel treinverkeer in de noordelijke Randstad.

Vergroten capaciteit opgangen

Ook wordt op station Schiphol Airport gewerkt aan het vergroten van de capaciteit van de opgangen van de perrons naar Plaza om het groeiend aantal reizigers nog beter te kunnen faciliteren. Met ingang van 10 augustus zet NS extra medewerkers in om reizigers op station Schiphol Airport te begeleiden bij het spreiden op de perrons en te verwijzen naar de opgangen naar Plaza.

Samenwerking

Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Stadsregio Amsterdam, Gemeente Amsterdam, Schiphol, NS en ProRail werken samen aan een goede OV-bereikbaarheid van Amsterdam Airport Schiphol nu en in de toekomst. Dit is cruciaal voor de concurrentiepositie van de luchthaven Schiphol en daarmee van belang voor de economie van de metropoolregio Amsterdam en Nederland.Station Schiphol Airport ligt strategisch in het Nederlandse spoornetwerk. Het treinverkeer van en naar Schiphol groeit. Het station telt op dit moment circa 91.000 treinreizigers op een gemiddelde werkdag. Om de toekomstige groei te faciliteren werken de organisaties aan verbetering voor zowel de korte termijn als de (middel)lange termijn. Op korte termijn creëren we meer ruimte op perrons en opgangen, werken we aan verdere verbetering van de reisinformatie en de betrouwbaarheid van het spoorsysteem. Deze maatregelen dragen bij aan het comfort en de kwaliteitsbeleving van de treinreiziger. Voor de langere termijn werken we aan plannen voor de uitbreiding van het OV-knooppunt Schiphol.