Utrecht,
05
november
2015
|
12:49
Europe/Brussels

Drukte in de trein

De afgelopen dagen was het helaas weer een aantal keer ‘raak’: problemen op het spoor waar veel reizigers last van hadden met (te) drukke treinen tot gevolg. Gisteren bijvoorbeeld door een defecte trein bij Schiphol en uitloop van werkzaamheden tussen Den Bosch en Utrecht. De dag ervoor door meerdere infrastructurele storingen, zoals tussen Den Haag en Rotterdam. Zeker in de spits is het dan in de treinen die rijden erg druk.

Najaar

September, oktober en november zijn de drukste maanden op het spoor. Dit komt bijvoorbeeld doordat alle nieuwe studenten weer begonnen zijn en veelal het eerste uur nog college volgen. De meeste klachten over drukke treinen (ca. 50%) zijn het gevolg van storingen, zoals de afgelopen dagen. Dat kan dus een seinstoring zijn, een uitgevallen trein of rangeerwerk dat niet kon worden uitgevoerd. De eerste trein na een storing zit dan vaak erg vol, of er komt een kortere trein dan gepland. Ook stappen veel mensen op één plek in (vooraan of juist achteraan), terwijl elders nog plek is.

Zitten en staan

In de spits plannen wij zo lang mogelijke treinen, waarbij we ook de staplaatsen op de balkons meerekenen. Zelfs als alle treinen precies zo rijden als gepland kan het dus gebeuren dat je in de spits moet staan op een balkon of in een gangpad. We proberen dit vanzelfsprekend zo kort mogelijk te laten duren. Kijken we naar de praktijk dan zien we dat over de hele dag (incl. de spits) ca. 96% van onze reizigers de hele reis heeft kunnen zitten. Ca. 97% heeft kunnen zitten en/of moest maximaal een kwartier staan. Dit neemt niet weg dat staan in een veel te drukke trein na bijvoorbeeld een storing vervelend blijft.

Druktemelder

Sinds vorig jaar hebben we naast een drukte-indicator (één, twee of drie poppetjes al naar gelang de drukte) ook een druktemelder in de reisplanner Xtra. Die meldingen van reizigers helpen ons te kijken of er ergens structureel iets aan de hand is. Elke reiziger kan eenvoudig kijken wat er met zijn melding gebeurt via: www.ns.nl/druktemelder. Ook staat daar een top tien van meeste gemelde treinen. Die meldingen helpen. Inmiddels zijn ook dit najaar weer enkele spitstreinen verlengd. We onderzoeken waar dit nog meer mogelijk is. Op een druk traject als Nijmegen-Den Bosch gaat tussen Oss en Den Bosch bijvoorbeeld vanaf 2017 vier keer per uur een Sprinter rijden, daarmee moet een deel van de drukte daar afnemen. Eerder al gingen tussen Nijmegen-Wijchen om deze reden extra sprinters rijden. Op de HSL breiden we tussen Amsterdam en Rotterdam de frequentie van de Intercity Direct uit om de drukte daar op te vangen. Toch zitten er grenzen aan wat we kunnen doen. Denk bijvoorbeeld aan beperkingen als gevolg van de perronlengtes. Soms kan een trein niet langer.

Extra treinen en aanvullende maatregelen

Door de groei van het aantal reizigers (bijvoorbeeld door uitbreiding OV-studentenkaart met MBO < 18 jaar) en de aantrekkende economie blijft het druk op het spoor. Staan is niet te voorkomen. Net als op de weg waar de files weer toenemen. Het belangrijkste is dat we met onze partners in de spoorsector zorgen voor zo min mogelijk storingen. Daarnaast hebben wij met spoed extra treinen (Sprinters) besteld. Het afscheid van de laatste 31 Mat’64 treinstellen eind dit jaar vangen we op door de terugkeer van oude dubbeldekkers uit onze reserves en andere maatregelen.

Meer weten?

Kijk op www.ns.nl/druktemelder voor meer informatie. En kijk voor vertrek altijd even in de reisplanner Xtra hoe druk jouw trein is (zie de poppetjes), want soms is één trein eerder of later een stuk rustiger.