Utrecht,
17
februari
2017
|
11:59
Europe/Brussels

Feedback van reizigers

Al jaren doet NS onderzoek naar de tevredenheid van haar reizigers. Reizigers vullen hiervoor vragenlijsten in. Dat kan wellicht makkelijker. Daarom starten we een proef met een nieuwe manier van onderzoek. Een aantal reizigers dat al vaker meedoet aan onderzoeken van NS wordt hiervoor geselecteerd.

De proef zal plaatsvinden op Station Sloterdijk en de trajecten: Arnhem – Nijmegen, Zwolle – Groningen, Zwolle - Lelystad en Zwolle – Leeuwarden. De planning is om van 28 februari tot en met 24 maart de reizigers op een andere manier naar hun mening te vragen. Reizigers die meedoen aan de proef kunnen via een speciale pagina in de Reisplanner Xtra app hun mening of reactie aan NS doorgeven. Zo kunnen zij bijvoorbeeld feedback geven op het omroepbericht en de reinheid van de trein. Ook kan NS via een pop-up om feedback vragen over de reis die de reiziger op dat moment maakt. Mensen die mee doen aan de proef moeten hier zelf toestemming voor geven en hun locatievoorziening aanzetten. NS verzamelt de feedback en onderneemt waar mogelijk actie om verbeteringen te realiseren. De deelnemende reizigers ontvangen een wekelijkse terugkoppeling over wat NS met de feedback doet.

Waarom doen we dit?

Iedere dag doen wij ons best om de treinreis van meer dan 1 miljoen Nederlanders zo soepel mogelijk te laten verlopen. Feedback van reizigers is daarbij waardevol om de dienstverlening te verbeteren. Bovendien wordt de klanttevredenheid gemeten om te beoordelen of we aan de eisen van de concessie voldoen. We merken dat reizigers steeds minder lange vragenlijsten invullen. Daarom doen we nu proeven om te kijken hoe regelmatige maar kortere feedback werkt.