Utrecht,
16
juni
2017
|
18:29
Europe/Brussels

Intercity Brussel rijdt nog langer via huidige route

Vertraging in de levering van nieuwe software dwingt NS en NMBS er nu toe om het via de Hogesnelheidslijn rijden van Intercity Brussel opnieuw uit te stellen. In oktober 2016 meldde NS al dat door latere levering van de vereiste software deze trein het hele jaar 2017 nog zou rijden via de klassieke route; nu komt daar nog een paar maanden extra uitstel bij. NS stelt na toelating van de software zes maanden nodig te hebben om de nieuwe treindienst voor te bereiden. Vandaag is de Tweede Kamer hierover geïnformeerd.

Zonder werkende software is het niet mogelijk deze belangrijke verbinding tussen Nederland en België via het snelle spoor te laten rijden. NMBS en NS houden maximale druk om de softwareontwikkeling voort te zetten en de afgesproken planning aan te houden. Beide bedrijven zullen dan ook samen met alle betrokken partijen (de toelatingsinstanties in Nederland en België) in het huidig tempo doorgaan met voorbereiden van het rijden via de HSL.

Het uitgangspunt is: De reiziger heeft baat bij een zo snel mogelijke introductie via de HSL, maar dat moet wel zorgvuldig gebeuren.

Zes maanden nodig
Na het verkrijgen van de toelating is aansluitend een periode van zes maanden nodig om zowel Belgisch als Nederlands personeel op te leiden, treinen om te bouwen en testritten uit te voeren. Dit om het personeel via opleiding en training vertrouwd te maken met de nieuwe treindienst over het snelle spoor. NS wil een gedegen voorbereiding op dit nieuwe traject. Inkorting van de voorbereidingsperiode geeft een groot risico op een slechte startprestatie van de treindienst. 

Software​
Om over de HSL te mogen rijden is een trein nodig die kan omgaan met de verschillende voltages en beveiligingssystemen die deze trein onderweg in Nederland en België tegenkomt. NS en NMBS rijden de Intercity Brussel met TRAXX-locomotieven. Als de software beschikbaar is, moet NS 24 locomotieven voorzien van de nieuwe software. De 12 treinen die NS en NMBS gebruiken worden dan voorzien van een tweede locomotief: dit om snel te kunnen keren op station Breda én vanwege de vele rangeerritten die NS moet maken door de start -in Nederland- op twee afwisselende vertrekstations (Amsterdam en Den Haag Hollands Spoor).

Hoe gaat de trein straks rijden?

  • De intercity Brussel zal straks -vanuit Nederland- 12 x per dag starten op Amsterdam Centraal en 4 x per dag starten op Den Haag Hollands Spoor
  • De trein rijdt dan via Rotterdam over de HSL naar Breda – daar keert de trein om over de HSL het traject te vervolgen naar Antwerpen en Brussel.
  • Onderweg komt de trein zes zogeheten spanningssluizen tegen en moet ook steeds van beveiligingssysteem worden gewisseld. Hieronder vind je de infographic van de HSL infrastructuur.