Utrecht,
15
december
2019
|
11:01
Europe/Brussels

Laatste rit van eerste dubbeldekker

Na ruim 34 jaar neemt NS afscheid van de allereerste dubbeldekker, genaamd: Dubbel Deks Materieel (DDM). Bij de introductie was deze dubbeldekker een echte publiekstrekker, voor het eerst konden reizigers boven zitten. Vandaag rijdt de laatste DDM voor een speciale afscheidsrit. NS organiseert deze rit samen met de NVBS, de Nederlandse Vereniging voor Belangstellenden in het Spoorwezen.

Begin 1985 konden reizigers in Noord-Holland voor het eerst gebruikmaken van de dubbeldekker. Later reed deze dubbeldekker ook tussen Amsterdam en Amersfoort, Den Haag en Utrecht en Rotterdam en Noord-Brabant. Hoofdconducteur Willem van Erp uit Den Helder begon zijn carrière ongeveer gelijk met de DDM. “We trokken in het begin veel bekijks. Gezinnen kwamen speciaal naar het spoor om de dubbeldekker-rijtuigen te zien. Het was natuurlijk ook wel een uitvinding, echt revolutionair. Ineens konden er veel meer reizigers mee, dat was een vooruitgang. De bankjes zaten wel een beetje hard en airco was er natuurlijk ook nog niet. Maar de reizigers vonden het fantastisch. Iedereen wilde boven zitten."

Terug van weggeweest
In 2010 en 2011 verdwenen de rijtuigen tijdelijk van het spoor, maar kwamen later weer terug als reservematerieel. In 2016 werd de DDM opgeknapt en keerde terug in de dienstregeling. Nu verdwijnt de dubbeldekker definitief uit het Nederlandse landschap.

Afscheidsrit
Machinist Donny Hofmans rijdt het eerste gedeelte van de afscheidsrit. Hij vertelt: “De DDM is erg prettig om op te rijden. Deze dubbeldekker heeft als enige nog een locomotief. Die locomotief is een echte krachtpatser en maakt veel herrie. Heerlijk vind ik dat.” Donny Hofmans heet op Instagram DDM Donny. Hij vervolgt: “Als er iets aan de hand was, werd ik steeds vaker gebeld. Zo zijn mijn collega’s mij DDM Donny gaan noemen. Inmiddels heb ik daar ook maar mijn Instagram-naam van gemaakt.” De afscheidsrit gaat van Amersfoort naar Amsterdam Centraal, Alkmaar, Uitgeest, Beverwijk, Haarlem, Zandvoort, Haarlem, Amsterdam Centraal, Almere, Lelystad, Zwolle, Amersfoort Schothort en eindigt weer in Amersfoort.

De Olifant
In Het Spoorwegmuseum in Utrecht blijft één DDM bewaard, de Olifant. Op alle 13 originele stuurstandrijtuigen (met de cabine van de machinist) was de naam en afbeelding van een bedreigde diersoort aangebracht. Dit was een gezamenlijk initiatief van de NS en het Wereld Natuur Fonds. De afgebeelde dieren waren arend, bizon, cheeta, condor, dolfijn, neushoorn, olifant, ooievaar, otter, panda, tijger, walvis en zeehond. Inmiddels zijn veel afbeeldingen door opknapwerkzaamheden overgeschilderd, maar het rijtuig in het Spoorwegmuseum heeft nog de afbeelding van de olifant op de flank. De rijtuigen worden voor 96% gerecycled waarbij vele onderdelen een tweede leven krijgen in een ander treintype of als nieuw product. De dubbeldekker wordt onder andere vervangen door gemoderniseerde dubbeldekkers en moderne sprinters.