Utrecht,
06
januari
2016
|
07:00
Europe/Brussels

Machinisten in de nacht schrapen ijzel van de bovenleiding

Ze berijden de “veegwagens van het spoor”, de machinisten die hun nachtrust opofferen om met de ijzeltreinen, ook wel "schraapritten" te rijden. Met hun treinen schrapen ze de ijzel van de bovenleiding, om zo de kans op hinderlijke ijsgroei tijdens de nacht te verkleinen. De ijzeltreinen zijn één van de maatregelen van NS, ProRail en de overige spoorvervoerders om de reizigers ook tijdens winterweer met de trein te kunnen laten reizen. Geen wondermiddel, want het winterweer is onberekenbaar.

Hoeveel treinen vandaag in Noordoost Nederland – mede dankzij deze nachtelijke machinisten – daadwerkelijk kunnen rijden, blijft daarom onzeker. Het advies: houd het weer in de gaten en check de NS reisplanner voor vertrek.

Afgelopen nacht reden ze weer, vooral op de spoorlijnen naar Zwolle, Leeuwarden, Groningen, Deventer en Enschede. Zo ook machinist Fred Vegter van standplaats Zwolle. Hij heeft zich vrijwillig aangemeld om op zijn vrije dag een "schraaprit" tegen ijzel te rijden. Hij verheugde zich vooraf al op de blauwe gloed van de vonkenregen die soms te zien is. " Elke traject wordt minstens één keer per uur bereden. In totaal reden onze machinisten in de nacht duizenden kilometer in de navhtelijke uren. En NS is niet de enige; ook Arriva zorgde op soortgelijke manier voor minder ijzel op de bovenleiding tussen Zwolle en Emmen.

Waarom hebben treinen last van ijzel op de bovenleiding?

Treinen hebben voldoende stroom nodig om goed te kunnen rijden. IJsvorming op de bovenleiding vermindert het contact met de stroomafnemer. Bij geen contact krijgt de trein geen stroom, en kan hij niet rijden.

Naast de ijzelritten staan extra storingsploegen klaar en worden wissels verwarmd. Alle gezamenlijke wintermaatregelen die de spoorsector neemt, kun je hier nalezen