Rotterdam,
15
juni
2020
|
15:41
Europe/Brussels

Nieuw outfit, applaus en presentje voor schoonmakers van NS

Samenvatting

De schoonmakers van de stations, kantoren en de treinen van NS zijn uitgebreid bedankt. Op de Dag van de Schoonmaker kregen ze een presentje en staan er de hele dag boodschappen op de digitale schermen op de stations. Daarnaast krijgen de 450 schoonmakers op de stations een nieuw outfit, die ze zelf mee hebben uitgezocht.

Op de Dag van de Schoonmaker worden landelijk alle schoonmakers in het zonnetje gezet. NS heeft alle schoonmakers bedankt met een powerbank. Maaike Kranenborg, verantwoordelijk voor de treinschoonmaak: “Het is een gekke tijd, maar juist nu is het belang van schoonmaak binnen ons bedrijf groot. Dat vraagt veel van iedereen. Daarom is het ook belangrijk om af en toe goed op te laden. Zo blijven we vol energie met elkaar in verbinding. En natuurlijk ook een groot applaus voor de schoonmakers.”

ProRail en NS lieten samen met de schoonmaakbedrijven de hele dag een bedank-boodschap op de digitale reclameschermen op de stations voorbij komen.

Onderstaand filmpje is rechtenvrij te downloaden.

download

Nieuwe outfits voor stationsschoonmakers

Vanaf vandaag dragen ruim 450 schoonmakers op stations in Nederland nieuwe werkkleding. Dit is het resultaat van een samenwerking tussen NS, ProRail en schoonmaakbedrijven Asito en ICS Groep. Aanleiding is nieuwe wet- en regelgeving.

Met ingang van 1 juli vorig jaar moesten stationsreinigers nieuwe veiligheidshesjes met reflecterende strepen dragen. Tijdens de coronacrisis blijven ze de hesjes nog dragen met daarop de tekst ‘Houd 1,5 meter afstand’. Daarna volstaat de nieuwe kleding, die de strepen zelf heeft. "Daarnaast hebben we een professionaliseringsslag gemaakt in draagcomfort en uitstraling”, aldus vestigingsmanager Stationsreiniging Alex Alkemade van Asito. De schoonmaakkrachten en hun leidinggevenden hebben een belangrijke stem gehad in de keuze voor de nieuwe kleding. “Zowel Asito als ICS hebben twee ontwerpen ingediend. De leidinggevenden hebben vervolgens samen met de schoonmaakkrachten middels een app hun stem kunnen uitbrengen."

De outfits zijn niet meer oranje gekleurd, waardoor de medewerkers iets minder zichtbaar zijn. Bedoeling is dat ze dan minder snel aangesproken worden door reizigers over reisinformatie.

Chique look

Om de stationsreinigers met een trots gevoel over de perrons te laten lopen is gekozen voor een chique look, wat is terug te zien in de donkerblauwe kleur en het Dri-FIT materiaal. Manager Business Development Romy Waterman van ICS Groep: "De nieuwe kleding sluit beter aan bij de behoefte van de stationsreinigers en doet recht aan het belang van de schoonmaak. Doordat we zijn overgestapt van katoen op Dri-FIT trekt de nieuwe kleding bovendien minder vuil aan.”

Onderstaande foto's zijn rechtenvrij te downloaden.

Contractmanager Schoon Pim Willems benadrukt namens de NS het belang van goede schoonmaak. “Schoonmaak heeft een belangrijke rol op de stations en dat is alleen maar meer geworden sinds de uitbraak van de coronacrisis. Dan is het heel mooi om te constateren dat de medewerkers zich prettig voelen in de nieuwe kleding en er representatief uitzien. Hier kan met trots in gewerkt worden.”

Ook ProRail is enthousiast over de professionaliseringsslag. “Wij hebben altijd behoefte aan zogeheten visuele rust”, vertelt Contractmanager Pierre Eerkens. “Dat betekent dat reizigers die incidenteel reizen overal dezelfde materialen en middelen moeten aantreffen in het kader van herkenning. We willen eenheid creëren, rust uitstralen. En daarom is het prettig dat alle schoonmaakkrachten van Maastricht tot Den Helder dezelfde kleding dragen. Dit is een schot in de roos.”

De schoonmaak van onze treinen wordt verzorgd door Treinschoon, Hago Transport en Hago Rail Services. Op het station leveren Asito en ICS Groep de schoonmakers en al onze kantoren en werkplaatsen worden schoon gehouden door EW, Victoria, CSU en Asito.