Utrecht,
09
december
2018
|
12:51
Europe/Brussels

Nieuw station Lansingerland–Zoetermeer in gebruik

Vanaf vandaag met de nieuwe dienstregeling, stoppen de sprinters tussen Gouda en Den Haag op het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer. De extra halte is de eerste stap op weg naar een volwaardig OV knooppunt, dat wordt geopend in het voorjaar van 2019. Dan is met een viaduct over de A12 trein, bus, RandstadRail, auto en fiets bij het station met elkaar verbonden. Met de extra halte biedt NS reizigers de mogelijkheid om sneller hun bestemming te bereiken via het openbaar vervoer en zo ook files te mijden.

Vandaag in de vroege ochtend  stappen al diverse reizigers in en uit, waarschijnlijk vooral treinspotters en belangstellenden, te zien aan de vele camera's. De mensen die de koude, regen en wind trotseerden kregen van NS iets warms aangeboden. En ook in de sprinter zelf maakte de Railcatering een rondje om  het nieuwe station Lansingerland- Zoetermeer prettig onder de aandacht te brengen.

Bereikbaarheid station

Voor de treinreizigers is op zondag 9 december het nieuwe station het best bereikbaar via de entree aan de zuidzijde (kant Laan van Mathenesse in Bleiswijk ten zuiden A12). Voor reizigers ten noorden van de A12 zijn de perrons bereikbaar via een tijdelijke looproute naar en over het viaduct. De looproute begint bij de Zoetermeerselaan in Bleiswijk. Reizigers moeten er wel rekening mee houden dat bij beide entrees nog volop wordt gewerkt. Op die plekken staan bouwhekken, zodat reizigers zich veilig over het viaduct en door het station kunnen bewegen.

Aan de zuidzijde, de echte entree van het station, zijn de fietsenstalling en het P + R terrein met 250 gratis parkeerplaatsen grotendeels gereed. Aan de noordzijde is er een tijdelijke fietsenstalling te vinden en is de P + R open met circa 200 gratis parkeerplaatsen. Op het perron staan incheckpalen, kaartautomaten en werkt de digitale reizigersinformatie. De liften naar de perrons zijn nog niet in gebruik. Voor reizigers met een beperking die NS Reisassistentie nodig hebben, verwijzen we voorlopig naar de stations Zoetermeer of Gouda. Op het perron zijn de blindegeleidelijnen gereed. Een kaart met looproutes is te vinden op de website van het project.

Verdere werkzaamheden

Terwijl de trein stopt wordt verder gebouwd aan het station, de RandstadRail-halte en directe omgeving. Zo wordt nog gewerkt aan liften, plafonds in de entreehal, fietsenstallingen en de bestrating in de omgeving. Ook op het viaduct en aan de halte van RandstadRail is nog volop bedrijvigheid. Hier wordt gewerkt aan de sierlijk gevormde betonnen omlijsting van het viaduct en de overkapping van de RandstadRail-halte. Vanaf maart 2019 start HTM met testritten. Ondanks de diverse werkzaamheden zijn de contouren van het station en het viaduct met zijn bijzondere afwerking al goed zichtbaar. Uiteindelijk krijgt het viaduct over de A12 een fraaie groene uitstraling met bomen, gras en hagen.

Groei naar volwaardig Vervoersknooppunt

Als het station wordt geopend in mei 2019 kunnen reizigers gebruik maken van alle verbindingen van het vervoersknooppunt: trein, RandstadRail, bus, auto en fiets. De goede verbinding maakt het mogelijk om heel gemakkelijk en snel te reizen met het OV tussen Gouda, Zoetermeer, Rotterdam en Den Haag. Meer informatie zie de website.