Utrecht,
22
november
2016
|
16:00
Europe/Brussels

Noord-Nederland investeert in trein, bus en knooppunten van de toekomst

Ontwikkelagenda Noord-Nederland bevat ambities voor het OV tot 2025

Meer treinen en bussen op drukke trajecten. Moderne voorzieningen voor de overstap tussen bus, trein, fiets en auto. Experimenten met duurzaam en zelfrijdend OV. Dat is de kern van de OV Ontwikkelagenda die overheid, reizigers en vervoerbedrijven in Noord-Nederland vandaag presenteren. De ontwikkelagenda bevat de gezamenlijke ambities van overheid, vervoerders en reizigersorganisaties in het Noorden. In totaal bevat de agenda 50 projecten – deels in uitvoering, deels nieuw – die bijdragen aan een betere bereikbaarheid van Noord-Nederland.

Investeren in stations, bus, trein, fiets en auto

Bereikbaarheid gaat over meer dan bussen en treinen. Zowel in stedelijk als het landelijk gebied van Noord-Nederland is het van belang dat alle vormen van mobiliteit goed op elkaar aansluiten. Henk Brink, gedeputeerde van Drenthe en bestuurlijk opdrachtgever ‘Anders Benutten’: “We geven prioriteit aan betaalbare en houdbare initiatieven om voorzieningen bereikbaar te houden, ook in het landelijk gebied. Met de projecten uit ‘Anders Benutten’ in de OV Ontwikkelagenda wordt hieraan een goede invulling gegeven.”

Reizigers moeten het OV ervaren als één geheel

Johannes Kramer, gedeputeerde van Fryslân en voorzitter van de OV en Spoortafel: “In het Noorden trekken we als het om OV gaat nadrukkelijk gezamenlijk op. Al het openbaar vervoer moet door de reiziger als één geheel ervaren worden.” Daarom investeert Noord-Nederland – behalve in meer treinen, meer bussen en betere overstappen – ook in goede parkeervoorzieningen voor auto en fiets. Moderne HUB’s en OV-plushaltes zullen zorgen voor een snelle en comfortabele overstap tussen bus, trein, fiets en auto.

OV Ontwikkelagenda opgesteld door 16 partijen

De OV Ontwikkelagenda Noord-Nederland is de gezamenlijke agenda van 16 partners in het OV: provincies, grote steden, reizigersorganisaties, vervoerbedrijven, OV bureau en ProRail. Aan de OV en Spoortafel Noord-Nederland maken zij afspraken over het verbeteren van het OV in het Noorden. Alle deelnemers realiseren zich dat intensieve samenwerking kan zorgen voor een fors beter OV. “Ik zie dat we – stap voor stap – bouwen aan een betere reis van deur tot deur voor onze reizigers van, naar en in het Noorden”, aldus Ineke van Gent, regiodirecteur van NS. De 16 partners zullen er samen op toezien dat de 50 projecten leiden tot concrete resultaten voor de reizigers.

Investeren in het OV van de toekomst

Fleur Gräper, gedeputeerde van de provincie Groningen: “We hebben de ambitie om koploper te zijn op het gebied van innovatief en duurzaam openbaar vervoer.” Door te experimenteren met de modernste technologie – bijvoorbeeld zelfrijdende bussen en treinen, rijden op elektriciteit en waterstof – bouwt Noord-Nederland aan een toekomstvast OV-systeem. Ook formuleren de OV-partners een gezamenlijke agenda voor het OV-netwerk in 2040.

U vindt de OV Ontwikkelagenda hier en de bijbehorende projectenkaart hier.