Utrecht,
20
december
2018
|
07:26
Europe/Brussels

NS haalt voor tweede jaar afspraken over HSL

Samenvatting

NS verwacht dit jaar voor de tweede keer op rij de afspraken met het ministerie over de prestatie op de hogesnelheidslijn te halen. De reizigerspunctualiteit op deze drukke lijn kwam tot en met november uit op 82,7%. NS heeft afgesproken over het hele jaar minimaal 82,1% te halen. Vorig jaar kwam deze uit op 83,5%. Is het dus genoeg? Nee, zowel de trein als de lijn moeten beter. We hebben nieuwe, speciaal ontworpen intercity’s besteld. Die komen eind 2021. Maar we blijven afhankelijk van noodzakelijke verbeteringen aan de lijn.

ProRail en NS zijn hard bezig om verbeteringen op korte- en lange termijn door te voeren. 5 tot 7% van de treinen op de hogesnelheidslijn valt uit. Driekwart hiervan wordt veroorzaakt door de trein. In oktober gebeurde dit 37 keer. In november was dit gedaald naar 28. Dat komt onder meer doordat we een probleem met de software update aan het oplossen zijn.

Een treinstranding op de HSL gebeurt vaker dan we willen. Dat komt door de combinatie van de trein (TRAXX met rijtuigen) en de infrastructuur. NS heeft speciaal voor de HSL nieuwe intercity’s besteld. Deze komen vanaf eind 2021 op de baan. De verwachting is dat deze beter presteren dan de huidige TRAXX locomotieven. Dan nog blijft de infrastructuur van de HSL zeer kwetsbaar. De huidige treinen op de hogesnelheidslijn zijn hier geschikt voor gemaakt, maar zijn hier niet specifiek voor ontworpen. Een extern onderzoek laat zien dat 700 miljoen nodig is aan verbeteringen van de infrastructuur om de lijn op niveau te brengen. Dit gaat vooralsnog niet gebeuren.

Sinds 9 december rijdt er elk uur een extra – vijfde – trein over de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam. Ook worden de Intercity direct-treinen verlengd. Zo wil NS de kans op een zitplaats en het comfort vergroten.