Utrecht,
13
januari
2017
|
08:00
Europe/Brussels

NS International: marktaandeel gestegen, hoge klanttevredenheid

Sinds afgelopen oktober trekt de markt voor internationale treinreizen weer aan na een lastig begin van 2016. Het marktaandeel van de internationale trein ten opzichte van vliegtuig en auto steeg van 17% naar 19%. Ook realiseerde NS International een hoog klantoordeel: 85,2% van de reizigers geeft NS International een 7 of hoger.

Vanaf het vierde kwartaal herstelde de reislust naar België en Frankrijk. De eerste periode van 2016 was de nasleep van de terreuraanslagen in Brussel en Parijs voelbaar. In 2017 verbetert NS International het aanbod voor de reiziger verder met een extra Thalys naar Parijs. Een directe snelle trein van Amsterdam naar Londen en Intercity Brussel via de Hogesnelheidslijn zijn in voorbereiding. De treinstellen van Thalys en ICE worden vanaf dit jaar gemoderniseerd.

Boeken en reizen met je smartphone
In 2016 heeft NS International de klantenservice per Whatsapp geïntroduceerd en ondersteuning voor de Apple Watch. Ook tickets boeken via mobiele telefoon of tablet is al een tijdje mogelijk; een e-ticket hoeft niet te worden uitgeprint maar kan direct worden geladen in de NS International App. Inmiddels reist een kwart van alle boekers met zijn ticket in de app. Er komt zo geen print meer aan te pas bij een treinreis naar bijvoorbeeld Berlijn, Antwerpen of Parijs. Zo krijgt de reiziger ook op maat informatie als iets wijzigt of ontvangt hij aanvullende data zoals bijvoorbeeld over de Parijse metro.

Met het afschaffen van de europese roamingkosten voor mobiele data in de zomer van 2017 verdwijnt voor internationale reizigers de laatste belemmering om via smartphone te boeken en controle over de reis te hebben: NS International richt zich komend jaar daarom op verdere ondersteuning van de reiziger onderweg, met meer informatie bij overstappen en "op bestemming".

Thalys: tien treinen per dag naar Parijs

  • Vanaf april 2017 gaat Thalys van negen naar tien rechtstreekse verbindingen naar Parijs. Daarmee realiseert NS International een uursdienst Amsterdam-Parijs in de ochtend. Dit is vooral ideaal voor de zakelijke reiziger die zo in ongeveer drie uur vanaf Amsterdam Centraal naar het centrum van Parijs reist.
  • De populaire Thalys van 17:25 uur vanuit Parijs gaat naar Amsterdam met dubbele capaciteit rijden.
  • Thalys is in 2016 gestart met het moderniseren van alle treinstellen.


Intercity naar Brussel: straks via de Hogesnelheidslijn

  • NS International werkt er hard aan om vanaf eind dit jaar de intercity naar Brussel deels via de Hogesnelheidslijn (HSL) te laten rijden met een stop op Breda. Vooruitlopend hierop zijn afgelopen jaar alle treinen gemoderniseerd.
  • Sinds eind 2014 rijdt de Intercity Brussel 16 keer per dag tussen Amsterdam en Brussel Zuid.


ICE: nieuw interieur met restaurant

  • Eind 2016 is gestart met het vernieuwen van deze snelle trein richting Frankfurt. Het belangrijkste verschil dat de reiziger zal merken is de terugkeer van het boordrestaurant. In plaats van een bescheiden bistro kan de reiziger straks in een echt restaurant dineren met uitgebreide menukaart.
  • Ook is dan Wifi beschikbaar in eerste én tweede klas.
  • Deze vernieuwde trein zal vanaf mei 2017 van en naar Amsterdam gaan rijden.
  • Tickets voor bestemmingen naar Duitsland kun je sinds januari zes maanden vantevoren boeken.
  • Na het stoppen van City Night Line eind vorig jaar rijdt de ICE naar Basel (vertrek 08:05 uur vanuit Amsterdam) met dubbele capaciteit. Dat betekent dat extra gunstig geprijsde stoelen in de aanbieding zijn voor Nederlandse reizigers.




Foto: ICE treinstellen in de werkplaats

Eurostar: in vier uur rechtstreeks naar hartje Londen vanaf Amsterdam

  • NS International bereidt samen met Eurostar de directe treindienst voor tussen Amsterdam en Londen via de HSL. Twee keer per dag kun je in straks in Amsterdam opstappen: NS International en Eurostar leveren je in vier uur af op Londen St. Pancras.
  • De gloednieuwe Siemens Velaro e320 hogesnelheidstrein gaat hier 300 kilometer per uur rijden.
  • Begin dit jaar zijn NS, Siemens en Eurostar gestart met een tweede periode van testritten.
  • NS International zal in 2017 doorgaan met de voorbereidingen van deze directe treinverbinding naar Londen door onder andere het werven en opleiden van machinisten en trainmanagers.


Foto: Eurostar test in Nederland