Utrecht,
11
april
2019
|
14:21
Europe/Brussels

NS krijgt hoog rapportcijfer van reiziger, compliment voor onze collega’s

Samenvatting

NS scoort een 7,6 in de OV-Klantenbarometer, het jaarlijkse onafhankelijke klanttevredenheidsonderzoek voor het gehele OV: van bus tot trein en veerdienst tot tram. Tjalling Smit, lid Raad van Bestuur NS: “Een enorm compliment voor al onze collega’s. Zij zorgen ervoor dat we meer treinen rijden, langere treinen rijden en vaker op tijd rijden. Maar ook dat het veilig, schoon en comfortabel is. Dat waardeert de reiziger.” De treindienst Alphen aan den Rijn – Gouda (TAG)- die door ook door NS wordt uitgevoerd - scoort met een 7,8 in de top 3 beste regionale treindiensten. Daarmee is NS op deze lijn genomineerd voor de titel Beste Vervoerder 2018.

Geen toeval

Het oordeel over het treinreizen groeit al een aantal jaren. “Dat is geen toeval,” vervolgt Tjalling Smit, “de afgelopen jaren hebben we werk gemaakt van veel verbeteringen voor de reiziger. Denk aan de tienminutentrein Amsterdam – Eindhoven, de gloednieuwe Sprinters en de schoonmakers die tijdens de rit de trein van binnen al reinigen. Steeds meer reizigers komen op tijd. De waardering voor al deze zaken zien we terug in de uitslag van de OV-Klantenbarometer.”

Eerste OV-Klantenbarometer met NS

2018 was het eerste jaar dat NS meedeed aan de OV-Klantenbarometer. NS houdt jaarlijks zelf ook een beoordelingsonderzoek. Ook daaruit bleek eerder al dat de waardering voor het treinreizen in Nederland toeneemt. 86% van de treinreizigers geeft een 7 of hoger. In de OV-Klantenbarometer komt dit percentage zelfs iets hoger uit: 87%.

Meer dan 100.000 reizigers deden mee aan De OV-Klantenbarometer. Het onderzoek is uitgevoerd door Goudappel Coffeng, in opdracht van CROW.