Utrecht,
11
juni
2018
|
12:19
Europe/Brussels

NS neemt handtekeningen in ontvangst: “Open gesprek met betrokken collega’s”

Samenvatting
  • Reizigers willen zo goed en goedkoop mogelijk reizen en 24 uur per dag gemakkelijk contact kunnen hebben met NS.
  • NS wil de trein aantrekkelijk en het treinkaartje betaalbaar houden.
  • NS investeert fors in betere service, zoals in de Reisplanner-app, in OV-Servicewinkels op de stations en 24 uur per dag klantenservice.
  • Maar we moeten ook keuzes maken. Daarbij luisteren we goed naar collega’s en naar onze reizigers.

Zeven NS-servicemedewerkers overhandigden vanmorgen de handtekeningen van collega’s en reizigers die tegen de invoering van servicekosten bij de NS-servicebalie zijn. Vanaf maandag 2 juli 2018 rekent NS bij de NS-servicebalie € 0,50 servicekosten voor het laden van saldo op de OV-chipkaart bij de NS-servicebalie. Deze servicekosten gelden niet voor rolstoelgebruikers, reizigers ouder dan 75 jaar of reizigers met een visuele beperking.

Koen Sueters, directeur Service en Operatie bij NS: “Het was een open gesprek met betrokken collega’s. Ik begrijp dat niemand enthousiast wordt van servicekosten, we willen allemaal het beste voor onze reizigers. Maar het beste doen, betekent soms ook keuzes maken. De servicebalie is een erg kostbaar kanaal voor simpele transacties, terwijl er goede alternatieven zijn. Dat is zonde.”

Sueters vervolgt: “We willen stimuleren dat reizigers voor eenvoudige handelingen vaker gebruikmaken van de automaten of dit online regelen. Dat geeft collega’s de ruimte om steeds meer gevraagd en ongevraagd service te verlenen in het station. Bijvoorbeeld hulp bij het kopen van kaartjes of het laden van saldo bij de kaartautomaat. Aan de servicebalies blijven we kosteloos hulp verlenen bij bijvoorbeeld reis- en abonnementsadviezen en het beantwoorden van dringende of ingewikkelder vragen.”

Zelf saldo opladen

Bij alle automaten op de stations en bij lokale verkooppunten kunnen reizigers zonder extra kosten zelf hun OV-chipkaart opladen. Dat kan op elk station ook met muntgeld. Daarnaast kan online saldo gekocht worden of automatisch opladen worden aangevraagd. De komende maanden informeren we treinreizigers extra over de mogelijkheden om zelf saldo te laden, onder andere via folders bij de balies. Op een aantal stations zetten we tijdelijk studenten in om reizigers te helpen bij het zelf laden van saldo.

Nog meer alternatieven

Voor treinreizigers die het liefst zonder saldo op hun OV-chipkaart reizen, introduceert NS na de zomer NS Flex. Daarmee reis je met de OV-chipkaart in het hele OV, maar betaal je met een factuur achteraf. Ook het kopen van losse kaartjes, bijvoorbeeld als e-ticket op je mobiele telefoon, blijft mogelijk. Deze kunnen met iDEAL of creditcard afgerekend worden.