Utrecht,
21
januari
2020
|
12:45
Europe/Brussels

NS versimpelt deur tot deur-reis voor automobilist

NS wil zoveel mogelijk automobilisten laten overstappen op de trein. Daarom versimpelt NS de manier waarop treinreizigers hun auto bij stations parkeren, hun reis vervolgen en afrekenen. Bovendien krijgen reizigers die met de auto naar het station komen korting op het parkeren van hun voertuig. Na een treinreis geldt een parkeertarief van gemiddeld 4 euro per dag.

Op die manier wil NS een reis van deur tot deur versimpelen. Dinsdag begint een proef kentekenherkenning bij P+R op station Rotterdam Centraal en binnenkort wordt die proef ook gestart in de parkeergarage bij station Driebergen-Zeist.

Uiteraard willen we zoveel mogelijk automobilisten laten overstappen op de trein en soms is de auto de beste manier om naar het station te komen. De trein brengt je vervolgens verder naar hartje stad. Prima combinatie, mits je de auto snel en gemakkelijk kwijt kunt. Wekelijks parkeren 20.000 auto’s achter de slagbomen bij stations om met de trein verder te reizen.
Bert Vaessens, Formatmanager autoparkeren bij NS

Gemakkelijker inrijden en betalen aan het einde van de dag
In de proef wordt de automobilist zowel bij vertrek als aankomst bij de parkeerplaats aan zijn kenteken herkent. Het inrijden gaat hierdoor sneller en gemakkelijker, zodat niemand ’s morgens bang hoeft te zijn z’n trein te missen. Betalen gebeurt later op de dag bij het verlaten van de parkeerplaats. Het scannen van de OV-chipkaart (of e-ticket) zorgt na een treinreis voor korting. Op die manier combineert NS het gemak van de auto met het comfort van de trein en met een gereduceerd parkeertarief. Deze proef is in samenwerking met Q-Park en Skidata ontwikkeld.

Parkeren bij NS-station
Gemiddeld komt zo’n 5 procent van de treinreizigers met de auto naar het station en wil daar ook parkeren. Hiervoor zijn bij stations zo’n 52.000 parkeerplekken beschikbaar. Als die mogelijkheid tot parkeren niet zou bestaan, zou 42 procent van die groep reizigers überhaupt niet in de trein stappen. Bij stations in buitengebieden bij een dorp of kleine stad komt ongeveer 20 procent met eigen auto. Koploper is station Lage Zwaluwe, waar de helft van de reizigers de auto parkeert.