Utrecht,
29
augustus
2019
|
09:48
Europe/Brussels

Op afstand onder de treinmotorkap kijken

Met honderden technische systemen kunnen we onze treinen haast rijdende computers noemen. Dat biedt allerlei voordelen, waaronder het op afstand monitoren van de fysieke gesteldheid van de trein door middel van een real time monitoring systeem. Hierdoor hebben we direct en altijd inzicht in de status van onze treinen. Deze informatie kan stilgevallen treinen sneller op weg helpen, storingen in treinsystemen voorkomen en de onderhoudsbehoefte per trein voorspellen. Met als resultaat voor de reiziger: meer reiscomfort en verdere verbetering van de punctualiteit. 

Een trein, die aangesloten is op het real time monitoring systeem, stuurt continue automatisch een live update naar de ‘wal’. Bijvoorbeeld over de status van de airco en de tempratuur in de treinen. Deze informatie geeft inzicht in potentiele storingen en de onderhoudsbehoefte, nog voor dat dit een probleem kan vormen voor reizigers. Hierdoor kan NS preventief ingrijpen door een trein bijvoorbeeld aan het einde van de dag naar een van de onderhoudsbedrijven te sturen. Alle data wordt opgeslagen zodat we sneller, gerichter en efficiënter kunnen onderhouden. We willen uiteraard niet alleen weten wat er mis is, we willen ook weten waardoor een storing ontstaat en of dit een eenmalig probleem is of vaker voor kan komen.

Ondanks de preventieve werking kan het helaas gebeuren dat een trein een storing krijgt. Extra vervelend als dit gebeurt op het spoor met vele reizigers. Door real time monitoring kunnen we storingen op afstand sneller verhelpen. Speciaal opgeleide medewerkers kunnen de machinist op afstand ondersteunen de storing te verhelpen door live mee te kijken. Mocht de storing ingewikkelder zijn dan kan een monteur, met de juiste gereedschap en treinonderdelen naar de trein gestuurd worden.

In 2017 is NS stapsgewijs gestart met de introductie van Real Time Monitoring. Voor we onze treinen konden aansluiten en we de processen hierop konden inrichten, moest de techniek en de data betrouwbaar zijn. Op dit moment zijn ongeveer 300 treinen aangesloten op het systeem (treintype SLT, SNG en TRAXX). In de komende tijd worden daar ook de treinen van het type VIRM, FLIRT en ICNG aan toegevoegd. In 2021 zijn naar verwachting al onze treinen verbonden en live te monitoren.