Utrecht,
22
juni
2016
|
11:41
Europe/Brussels

Opleiding monteurs voor nieuwe Sprinters van start

Sinds dit voorjaar worden door fabrikant Stadler en NS nieuwe Sprinters (type Flirt) getest in Nederland. Dit gebeurt met een team van 10 testmachinisten van NS. In totaal krijgt NS 58 nieuwe Sprinters van fabrikant Stadler die in de loop van 2017 op het Nederlandse spoor komen. Sinds vandaag is ook de opleiding van de eerste groepen NS-monteurs van start gegaan op verschillende locaties in het land.

277 monteurs opleiden

Robin Turkenburg, verantwoordelijk voor de voorbereiding van het onderhoud aan de Sprinters: “We zijn vandaag begonnen met de opleiding van de in totaal 277 NS-monteurs en helpdesk medewerkers die de trein gaan onderhouden of de machinist kunnen bijstaan als er iets is met de trein. Dit gebeurt in Eindhoven, Nijmegen en Maastricht. Verschillende monteurs zagen de trein vandaag voor het eerst. Iedereen is erg nieuwsgierig en wil graag met de nieuwe trein -die nu nog eigendom van Stadler is- aan de slag. Alle elektronica en techniek maken dit tot een mooie nieuwe klus. Ondertussen zijn we ook begonnen met de opleiding van enkele specialisten die extra training krijgen in de fabriek van Stadler in Polen. Ze leren daar alle mogelijke storingen in de technische systemen op te lossen en nemen die kennis mee terug naar NS.”

Meerdere servicelocaties

Vanaf eind dit jaar moeten de nieuwe Sprinters gereinigd en gecontroleerd kunnen worden op meerdere plekken in Zuidoost Nederland waar de trein gaat rijden in 2017. Alles wordt daar nu voor ingericht en monteurs worden vanaf vandaag dus klaargestoomd. De trein krijgt zijn periodieke onderhoudsbeurten straks na elke 25.000 kilometer in het Onderhoudsbedrijf in Maastricht dat hiervoor o.a. wordt verbouwd (zie hier meer daarover). Belangrijk verschil met de andere treinen van NS is dat nieuwe treinen bijna alle onderdelen op het dak hebben zitten waardoor de trein een gelijkvloerse instap krijgt met het perron.”

Mooie klus

Ondertussen gaat ook het testen met de Flirt volop door. Jerrimy van den Berg, de testcoördinator en zelf machinist: “Wij maken momenteel veel ritten met de nieuwe treinen. Tijdens die ritten worden alle systemen getest en maken we veel kilometers in alle mogelijke situaties. Van zeeptesten om de anti-blokkeerinrichting te testen, tot testen met zandzakken voor het gewicht, tot testen op hoge snelheid om de druk op de bovenleiding te meten. Alles wordt getest en dat is een prachtige klus als machinist. Deze zogeheten typetesten zijn nodig voor de officiële toelating op het spoor. Eind 2016 moet de trein dan definitief zijn toegelaten op het Nederlandse spoor, zodat de eerste treinen kunnen gaan rijden voor reizigers. Het is een spannend traject, want in twee jaar een trein kopen, testen, toegelaten krijgen en iedereen opleiden is een flinke klus.”

Meer weten?

Zie hieronder een kaartje waar de trein uiteindelijk moet gaan rijden in Zuidoost Nederland. In de infographic die je hiernaast kan downloaden kun je zien wat er allemaal komt kijken bij een trein op het spoor krijgen.