Utrecht,
08
juli
2016
|
12:12
Europe/Brussels

Over zeep, zand, de badkuipkromme en testen

Op onderstaande foto’s zie je een container met zeep in een nieuwe NS Sprinter (Stadler/Flirt) en zandzakken. Allemaal zaken die we gebruiken om nieuwe treinen te testen tijdens de test- en toelatingsfase. Maar waarom?





Testen met de leverancier
Tijdens de test- en toelatingsfase testen we samen met de leverancier (die is dan nog eigenaar van de trein) alle technische systemen en hoe deze functioneren op het Nederlandse spoor. Dit gebeurt eerst in de fabriek, later op bijvoorbeeld testcircuits en uiteindelijk dus in Nederland. Zo zijn enkele nieuwe Sprinters van Stadler (de ‘Flirt’ voor de kenners) sinds dit voorjaar druk aan het testrijden in Nederland. Ze hebben er al 25.000 km op zitten inmiddels. Eind dit jaar moeten de eerste treinen voor reizigers gaan rijden.

Zeep
Met de zeep op het spoor hebben we onlangs de anti-blokkeerinstallatie (net als de ABS op je auto) van de Flirt getest. Met de zandzaken simuleren we een volledig beladen trein. Ook geluidstesten en tests van alle IT-systemen doen we met al het nieuwe materieel. Alle tests samen worden gebruikt om de trein nog te verbeteren, kinderziektes/defecten er op voorhand uit te halen en om te zorgen dat de trein uiteindelijk veilig toegelaten kan worden op het spoor voor reizigers. Door de testritten te doen met eigen NS-machinisten kunnen zij al kennis maken met de eigenschappen van de nieuwe trein en kennis overdragen aan collega’s.

De badkuipkromme
Bij de introductie van grote kapitaalgoederen, zoals treinen of grote machines zie je in het begin vaak kinderziektes, bedienfouten door personeel of processen die in de praktijk wat anders lopen dan op voorhand aangenomen. In onderstaande figuur –onder bedrijfskundigen ook wel aangeduid als de ‘Badkuipkromme’- kun je dat zien. Door uitgebreid te testen in alle omstandigheden en vooral door ook alle processen apart en in samenhang te testen probeer je de fouten op voorhand zoveel mogelijk te voorkomen. Dat is natuurlijk geen garantie dat er niets fout meer kan gaan, maar zo zorg je er wel voor dat je problemen in de dienst zo veel mogelijk minimaliseert.



Meer weten over de Flirt Sprinters en alles wat er bij dit spannende traject komt kijken? Download dan bijgaande flyer over de trein.