Persbericht
Utrecht,
26
januari
2017
|
06:01
Europe/Brussels

Reactie NS op Consuclaim: 2,5 miljard aan investeringen in treinen

NS is gisteren gedagvaard door ConsumentenClaim vanwege drukte in spits. Hoe zit NS hierin? Staan in de spits is vervelend. En we werken er keihard aan. Dat laten we de reiziger zien en dat kunnen we ook allemaal aan de rechter laten zien.

Met de groeiende economie en dalende werkloosheid is het steeds drukker in Nederland: op de weg en ook in de trein. Een vervoersbewijs biedt dan ook geen garantie op een zitplaats. Staan in de spits hoort er in het drukke Nederland helaas bij. We zijn daar heel eerlijk in: Dat zal ook altijd zo blijven.

Extra sprinters

NS heeft alles uit de kast gehaald om zoveel mogelijk capaciteit te bieden. NS heeft voor 2,5 miljard aan investeringen lopen voor de aanschaf en vernieuwing van treinen. In 2014 hebben we een spoedbestelling van 58 nieuwe sprinters gedaan. Deze zijn in een recordtijd beschikbaar. 26 hiervan rijden inmiddels op het spoor. Later dit jaar rijden alle 58, waarmee we extra plaats bieden voor 16.100 reizigers. Vanaf volgend jaar komen er nog eens 118 nieuwe sprinters die NS eerder al bestelde.

Welke andere maatregelen nam NS?

Afgelopen zomer bracht NS 11 oude dubbeldekstreinen - bestaande uit 44 rijtuigen - van het type DDM1 terug op het spoor te krijgen. Dat leverde vanaf 5 september in totaal 8.700 vervoersplaatsen op. Eerder dat jaar creëerde NS 4.500 zit- en staplaatsen door de invoering van een pitstop bij het onderhoud. Ook leverde de ombouw van een deel van de 1e klas 1.000 extra 2e klas zitplaatsen op.

Afgelopen zomer werd ook een verandering in de NS reisplanner app doorgevoerd. Daarin kunnen reizigers nu zien wat de actuele treinlengte is en of de trein als gevolg van een verstoring korter is dan gepland.