Utrecht,
26
oktober
2016
|
10:53
Europe/Brussels

Rode jassen in de trein

Bent u de conducteur? Wat registreert u? En wat controleert de conducteur dan? Dat zijn vragen die de onderzoekers van Ipsos wel eens horen als ze in opdracht van NS reizigers in de treinen naar hun vervoersbewijs vragen. Met hun rode jassen vallen ze goed op.

Ronald Roël is al 9 jaar onderzoeker op de trein. ‘De meeste mensen reageren heel leuk. Het valt me op dat het vooral belangrijk is dat je goed uitlegt dat je reizigersonderzoek doet’. Het mooiste aan zijn werk vindt Ronald dat hij veel mensen ontmoet en het hele land doorreist. ‘Vanmorgen was ik op 8 verschillende treinen en ik kom echt overal, van Enschede, Vlissingen tot Maastricht’.Volgens Ronald vragen reizigers vaak wat er met de cijfers gebeurt. Roswitha van de Kamer werkt bij NS op de afdeling Klant- & Marktadvies. Zij houdt zich onder andere bezig met het onderzoek naar reizigersaantallen: ‘Wij willen graag zo goed mogelijk weten hoeveel reizigers op welke momenten op welke trajecten met de trein reizen. Als we dit weten kunnen we hier rekening mee houden bij het inplannen van ons materieel. Wij hebben ruim 600 treinstellen, langer, korter, enkeldeks en dubbeldekkers. Als we weten op welke momenten en locaties het druk is, zorgen we er zoveel mogelijk voor dat wij dan onze grootste treinen inzetten’.

Met de komst van de ov-chipkaart weten we meer over welke treinen onze reizigers het meest nemen. Toch blijft het volgens Roswitha nodig dat er ook onderzoekers door de trein lopen: ‘Vanuit de gegevens van de ov-chipkaart kennen we ongeveer 80% van de gemaakte reizen. Dit betekent dat 20% van de reizen gemaakt wordt met een andere kaart, zoals een e-ticket, actiekaart, maar ook de wegwerpchipkaart uit de automaat. Bij deze vervoerbewijzen is in- en uitchecken niet verplicht. Voor die reizen zijn we dus afhankelijk van de onderzoekers. We hebben afgesproken dat de onderzoekers elke trein, één keer per kwartaal helemaal doorlopen’. 
 

Reizigers vragen zicht wel eens af of deze informatie niet door de conducteurs verzameld kan worden. Conducteurs lopen ook door de trein maar die zijn er ook om service te verlenen, vragen te beantwoorden en bij aankomst op een station stappen zij uit om te controleren of alles goed gaat en te fluiten voor vertrek. De onderzoekers lopen systematisch een trein helemaal door.Ronald legt reizigers geregeld uit waar NS de gegevens voor gebruikt. ‘Je bent niet verplicht mee te werken maar ik denk dat het ook wel belangrijk is voor reizigers dat zij meedoen. Dan kan NS er namelijk voor zorgen dat zij beter voldoen aan de behoeften van reizigers’. De informatie die de onderzoekers verzamelen is niet terug te leiden tot personen. Ronald: ‘ik denk dat het goed is om dat te benadrukken, het onderzoek is anoniem’.
 

Roswitha geeft aan dat NS de cijfers ook gebruikt om de overheid te informeren. ‘Afgesproken is dat wij regelmatig aangeven wat het aantal reizigerskilometers is en de kans op een zitplaats. Daar helpen deze gegevens bij’.
 

In het radio 2 programma Bureau Kijk in de Vegte werd over dit onderwerp recent een vraag van een luisteraar beantwoord. Dit fragment kun je hier terugluisteren.

Reacties 1 - 4 (4)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Dirk
26
October
2016
Ik snap alleen niet waarom die lui hun werk niet in alle stilte in de stilte coupe kunnen doen.
Dal Voordeel
26
October
2016
Als het onderzoek anoniem is, waarom registreren de rode jassen dan niet de reizigers die vanwege hun privacy de OV-chipkaart liever niet laten scannen door derden? Ik ben zeker bereid te vertellen met welk abonnement ik reis, maar beperk het scannen van de kaart tot conducteurs en in- en uitcheckpalen. Nu wordt iedere klant die de kaart niet laat scannen als 'zwartrijder' of 'weigeraar' geteld.
Jeroen
26
October
2016
Ik doe nooit mee met een onderzoek. De reden hiervoor is met name gebrek aan informatie en kennis over wat er met mijn data gebeurt.

"Volgens Ronald vragen reizigers vaak wat er met de cijfers gebeurt." >> in den beginne heb ik nog wel eens meegedaan en als ik dan deze vraag stel heeft men geen antwoord. Of ik hoor "dat wordt geanalyseerd". Heel onduidelijk.

"Je bent niet verplicht mee te werken" >> zo komt dat niet altijd over. Ik krijg toch vaak een chagrijnige blik als ik aangeef dat ik niet mee wil werken. Toen ik nog wel meedeed wilde de onderzoeker mijn OV-Chipkaart ook scannen terwijl hij ook kan vragen of ik een abonnement heb, of ik reis op saldo en of ik automatisch opwaarderen heb. Maar "scannen was nodig". Met alleen mijn OV-Chipkaart zien kon hij niks.

"uitlegt dat je reizigersonderzoek doet" >> vrijwel elke keer dat ik iemand zie met een rode jas kondigt die zichzelf aan als "Vervoersbewijs alstublieft" in plaats van "NS Reizigersonderzoek, mag ik uw vervoersbewijs scannen? Meewerken is niet verplicht." of iets in die zin.
Grahan willard
26
October
2016
Het is niet waar dat je met andere kaarten niet hoeft in of uit te checken je moet altijd in en uit checken behalve bij e-ticket dan gebruik je het voor om door de poortjes te gaan.