Utrecht,
07
februari
2016
|
16:39
Europe/Brussels

SSSSSStttt ……….…………

Rustig reizen, bijvoorbeeld met een boek als gezelschap, is één van de zaken die reizigers het meest waarderen, zo blijkt uit onderzoek. Daarom biedt NS stiltecoupes (of stiltezones zoals ze eigenlijk heten) aan in de Intercity’s voor als je langer in de trein zit.

In de coupes staan boven het raam en boven de deur pictogrammen die duidelijk maken dat het een stiltezone is. Ook in de huisregels op het balkon staat het uitgelegd. In de stiltecoupé geldt ‘stil is echt stil’ en kan je even genieten van een rustmomentje naar of van je werk bijvoorbeeld.

Omdat het niet voor iedereen altijd even duidelijk is doen we sinds deze week een proef wat het effect is op de beleving van de stiltezone als we ook de hoofdsteunen benutten met een pictogram of een speelse tekst die wijst op stilte.

Drie vragen aan Jessica Sauren, klantonderzoeker bij NS en betrokken bij de proef:

Waarom deze proef?

We onderzoeken of we nog beter zichtbaar kunnen maken dat de coupé een stiltecoupé is, om op deze manier de beleving van de treinreis te verhogen. We merken o.a. uit klachten van reizigers dat het sommige reizigers nog wel eens ontgaat dat ze zich in een stiltezone bevinden, ook al staat het op het raam, boven de deur en bijvoorbeeld in de huisregels op het balkon. Het is vervelend voor andere reizigers als er dan toch gebeld en gekletst wordt.

We onderzoeken of reizigers de coupé als stiller ervaren, of hun reistijd prettiger is en of het zorgt voor minder irritatie tussen reizigers als iemand zich vergist.

Waar doen jullie deze proef?

We hebben de hoofdsteunen van twee tweedeklas stiltecoupés van dubbeldekkers er mee uitgerust. Een met het officiële pictogram dat je ook boven de deuren vindt. En een met een luchtige tekst die duidelijk maakt dat je hier stil moet zijn. Voor de spoorliefhebbers het gaat o.a. om trein 9594.

Wat gaan jullie nu precies doen?

We testen doorlopend dit soort zaken. Met deze twee stiltecoupés kijken we via klantonderzoek óf het werkt en welke optie het beste werkt. Zo hebben we eerder ook tal van andere zaken getest die je nu terugziet in onze nieuwste treinen. Denk bijvoorbeeld aan de inrichting van de toiletten in onze prachtig gemoderniseerde dubbeldekker of de verlichting in onze nieuwe treinen die zich straks afstemt op het daglicht wat prettiger voelt voor de reiziger. Op tijd komen is belangrijk, maar vooral ook een prettig gevoel en een rustige reis scoren erg hoog blijkt keer op keer uit onderzoek. Rust is een van de allerbelangrijkste zaken, geven klanten aan. Daarom hebben we in onze nieuwste dubbeldekkers ook een bovenverdieping die zich meer leent voor rustig werken en lezen en beneden een verdieping die meer gericht is op ontmoeten (bankjes tegen over elkaar) en bijvoorbeeld een loungebank. Die trein scoort het beste in ons klantonderzoek.

Wanneer weten we meer?

We doen deze proef enkele maanden. Dan gaan we bepalen of het loont dit in alle intercity’s uit te rollen.

Laat weten wat je vindt

Zit jij in een van de coupes deel je ervaring dan met ons via de onderzoeken die uitgedeeld worden in de trein of via #stiltezone op twitter.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.