Utrecht,
08
oktober
2019
|
12:20
Europe/Brussels

Station Amsterdam Centraal 130 jaar!

Dat vieren we met een feestelijk programma

Samenvatting

Dinsdag 15 oktober staat station Amsterdam Centraal de hele dag in het teken van haar 130e verjaardag. NS en ProRail nodigen reizigers en bezoekers uit om deze mijlpaal samen te vieren. We hangen de vlag uit, versieren het station, laten historisch beeldmateriaal zien op de digitale schermen en trakteren onze reizigers op iets lekkers.

Wat is er allemaal te beleven?

  • Meld je aan voor een gratis rondleiding in de Koninklijke wachtkamer
  • Speel je persoonlijke verjaardagslied op de stationspiano, deel het op Instagram #amsterdamcs130 en maak kans op twee 1e klas dagkaarten
  • Maak een unieke foto als aandenken tussen 14.00 - 19.00 uur bij Lil'Club in de Amstelpassage
  • Kom naar het optreden van het NS Orkest tussen 18.30 - 20.15 uur in de monumentale hal
  • Maak er een dagje Amsterdam van en selecteer één van de Spoordeelwinkeluitjes bijvoorbeeld naar het Rijksmuseum, dat ook door architect Cuypers is ontworpen

 

Historie

Het station is op 15 oktober 1889 in gebruik genomen. Op een gemiddelde werkdag verwelkomen we ondertussen ruim 250.000 reizigers en bezoekers.

In 1869 is opdracht gegeven voor de aanleg van het Centraal Station in Amsterdam. Een kunstmatig aangelegd eiland in het IJ betekende de start voor het monument zoals we het nu kennen.  Aan de westkant lag Willemspoort, het eindstation van de lijn naar Haarlem. Aan de oostkant lag het station Weesperpoort, eindstation van de Rijnspoorweg (Utrecht – Arnhem – Keulen). Om een samenhangend spoorwegnet in ons land op te zetten voerde de regering de Spoorwegwet in. Voor Amsterdam betekende dit een verbinding met Den Helder en de bouw van een centraal personen- en goederenstation, waar de bestaande en nieuwe lijnen samen kwamen. Het begin van het huidige station. Meer over de historie.

Architectuur

Amsterdam Centraal is een historisch monument aan de centrumzijde. Aan de IJ-zijde van het station is een moderne tweede hoofdentree gebouwd, de IJ-hal.

Het historische monument is ontworpen door Pierre Cuypers. Samen met A.L. van Gendt ontwierp hij het internationaal bekende gebouw. Rijkelijk versierd met ornamenten. Later ontwierp zijn zoon, Jos (of Joseph) Cuypers, het postgebouw (de Oost) aan oostelijke zijde en het IJ-gebouw aan de IJ-zijde van het station. Het gerestaureerde deel van het IJgebouw is nu weer te zien wanneer je via de IJ-hal de IJ-passage in loopt. Meer over de architectuur.