Utrecht,
13
december
2018
|
06:00
Europe/Brussels

Terugblik: Treinreiziger in 2018 vaker op tijd, meer goede treindagen

Samenvatting

Treinreizigers komen in 2018 vaker op tijd dan vorig jaar. Met nog een paar weken te gaan[1], komt het percentage treinreizigers dat - inclusief overstap - op tijd komt, dit jaar uit op 92,6% uit. Vorig jaar was dat 91,6%. Ongeveer 2,4% van de reizigers had meer dan een kwartier vertraging als gevolg van een verstoring. Dat is een kleine verbetering ten opzichte van vorig jaar: 2,6%. Het aantal dagen met zeer grote hinder daalde van 6 in 2017 naar 1 in 2018 (18 januari). Het aantal “goede treindagen” steeg van 218 naar 258.

In 2018 reed de tienminutentrein tussen Amsterdam, Utrecht, en Eindhoven voor het eerst zeven dagen per week. Hierdoor werd de wachttijd op deze lijn korter en steeg de kans op een zitplaats. Daarnaast reden er per werkdag zo’n 130 treinen extra: ongeveer 80 Sprinters en 50 Intercity’s.

 

Ik ben blij dat de inzet van onze mensen steeds beter zichtbaar wordt voor de reiziger. Goed onderhoud, een slimme dienstregeling en op tijd rijden door onze machinisten en conducteurs zorgen ervoor dat we steeds vaker op tijd zijn. Met oog op de reizigersgroei, gaan we er alles aan doen om dit in 2019 vast te houden.
Roger van Boxtel, President-Directeur NS

Forse groei “goede treindagen”

In de afgelopen jaren is er een forse groei in het aantal “goede treindagen”, een dag waarop meer dan 90% van de treinen op tijd rijdt. Reden in 2002 de treinen op 13 dagen op tijd, vorig jaar was dit op 218 dagen het geval. Nog voordat het jaar voorbij is, staat de teller “goede treindagen” voor 2018 nu al op 258 dagen.

Hinderdagen door verstoringen

Ondanks dat treinreizigers in 2018 vaker op tijd kwamen, gaat er wel eens wat mis. Op 18 januari was er zeer grote hinder: een zeer hevige storm over ons land. Dit zorgde voor veel schade aan het spoor. Omwille van de veiligheid staakten ProRail en NS de dienstregeling. Wel lukt het om iedereen aan het einde van de dag op bestemming te krijgen. Andere opmerkelijke hinderdagen: Op 21 augustus was er ‘s avond geen treinverkeer mogelijk rond Amsterdam door een grote storing op de Verkeersleidingspost van ProRail. Op 31 augustus was er hinder door een veiligheidsincident op Amsterdam Centraal. Hierdoor kwam een deel van het treinverkeer in Amsterdam stil te liggen, met overlast voor reizigers.

“Verdachte” pakketjes

In 2018 kwam er 104 keer een melding van een verdachte situatie tot aan een verdacht pakketje. Het vinden van bijvoorbeeld een vergeten koffer op het station of in de trein, kan op last van de politie, zorgen voor een ontruiming en beperking in het treinverkeer. Veiligheid staat immers voorop. Door snel handelen van Veiligheid & Service-medewerkers en de politie, proberen we de overlast voor reizigers zo veel mogelijk te beperken. De hinder is helaas niet altijd te voorkomen. Een voorbeeld hiervan is een melding van een verdachte tas op Rotterdam Centraal in de ochtend van 27 maart, waardoor een deel van het treinverkeer stil kwam te liggen en zo’n 27.200 reizigers overlast hadden. Uiteindelijk bleek het om een vergeten tas met een spelcomputer te gaan.

NS ontvangt ISO 55000 certificaat

De verbeterde prestaties van het afgelopen jaar zijn mede te danken aan de betrouwbaarheid van onze treinen. Voor het onderhouden en beheren van onze treinen ontving NS begin december, als eerste spoorwegbedrijf in Europa, het ISO 55000 certificaat. Dit certificaat wordt uitgereikt aan organisaties die hun “hun bedrijfsmiddelen gedurende de hele levensduur op een doelmatige, duurzame en kosteneffectieve wijze beheren.”

Door onderhoud op een slimme manier te plannen en gebruik te maken van innovatieve technieken stonden het afgelopen jaar minder treinen langs de kant voor onderhoud. NS houdt er rekening mee dat per maand ongeveer tussen de 400 en 450 rijtuigen bij onze onderhoudsbedrijven staan voor gepland en ongepland onderhoud. Het afgelopen jaar kwam het aantal rijtuigen dat aan de kant stond gemiddeld uit slechts 370 rijtuigen per maand. Zo heeft NS meer treinen beschikbaar voor de reiziger.

[1] Cijfers op basis van realisatie januari t/m november 2018 en prognose december 2018