Utrecht,
01
november
2016
|
16:52
Europe/Brussels

Trein Test Team gaat er eens goed voor zitten

Vanaf 2021 gaan er nieuwe, snelle Intercity’s rijden. Er komt heel wat bij kijken om een nieuwe trein op het spoor te krijgen. De ontwerpfase van deze trein is in volle gang en dit doen wij natuurlijk met onze reizigers. Enkele weken geleden plaatsten we een oproep via social media om leden voor het nieuwe Trein Test Team te vinden. Uit de vele honderden reacties is uiteindelijk een team samengesteld. Jong en oud, klein en groot, reizend in 1e klas en 2e klas. Een goede mix van in totaal 25 personen die de dagelijkse 1,2 miljoen reizigers vertegenwoordigen bij het ontwerp van onze nieuwe Intercity.

De eerste klus voor het Trein Test Team was vandaag: de stoelentest! Voor reizigers is het zitcomfort van de stoelen heel belangrijk. Aan het Trein Test Team de taak om hun mening te geven. Niet alleen over de zitting, de rugsteun, armleuningen en hoofdsteun, maar ook over accessoires zoals het klaptafeltje, jashaakje, stopcontacten en USB-aansluitingen.

Het blijft voor nu nog even spannend welke stoel de ‘winnende’ is. De stoelenkeuze is een stapsgewijze aanpak: eerst boordeelt NS op de (wettelijke) eisen. Dan volgt de waardering op prijs en kwaliteit. De kwaliteit bestaat uit onderhoud en comfort. Voor het onderhoud wordt gekeken of de stoel goed in elkaar zit, of deze makkelijk te onderhouden en te reinigen is en of de stoel bestand is tegen beschadigingen. Voor het onderdeel comfort vragen we de mening van het Trein Test Team. Na alle beoordelingen gaan we de winnende stoel op details perfectioneren.

Wij houden je op de hoogte, uiteraard ook over het vervolg van het Trein Test Team waarbij zij bijvoorbeeld meedenken over de kunst en beleving in de trein.