Utrecht,
17
januari
2017
|
20:19
Europe/Brussels

Treinverkeer bijna volledig hersteld

De stroomstoring bij netbeheerder Liander in de regio Amsterdam heeft de landelijke dienstregeling van NS gedurende een groot gedeelte van de dag ernstig ontregeld. Geleidelijk aan reden steeds meer treinen waardoor de avondspits redelijk goed verliep. Voor onze reizigers was het geen goede dag. Dat vinden we heel vervelend, ook al kunnen we er soms niks aan doen. Als geen ander weten wij hoe belangrijk goed treinverkeer is voor onze reizigers. Onze ambitie is iedere reiziger zo goed mogelijk te helpen om op tijd op zijn of haar bestemming te komen. Dat is vandaag in veel gevallen niet gelukt.

Vanmorgen was geen stroom beschikbaar voor de treinen. Daarnaast was door de stroomstoring de informatie in de IT-systemen niet up to date, waardoor niet bekend was waar welke trein of machinist zich bevond. Het heeft veel tijd gekost om treinen, machinisten en conducteurs weer op de juiste plek te krijgen om de treindienst weer zo veel mogelijk volgens dienstregeling te kunnen rijden. De problemen op het spoor werden verergerd omdat het treinverkeer rond Utrecht deels werd stilgelegd vanwege een verdacht pakketje op Utrecht Centraal, hét spoorknooppunt van Nederland. Hierdoor verspreidde de verstoring zich als een olievlek over het land en duurden de problemen veel langer dan we wilden. Overmacht of niet, dit blijft heel vervelend. Het feit dat de reisplanner geen actuele reisinformatie kon verstrekken helpt dan ook niet.

Binnen NS is met man en macht gewerkt om zoveel mogelijk reizigers zo snel mogelijk naar hun plaats van bestemming te brengen. Extra bussen zijn ingezet en de klantenservice, onze servicemedewerkers en onze collega’s die de logistieke herplanning van materieel en personeel doen hebben overuren gedraaid. Onze conducteurs en machinisten deden alles wat zij konden. Op alle NS stations in Nederland werden gratis koffie en thee aangeboden. De inzet van alle collega’s bij NS, ProRail en onze partners was erop gericht om reizigers zo goed mogelijk te helpen, juist op een dag als deze. 

In de ochtend reden in de regio Amsterdam nog zeer beperkt treinen en hadden veel treinen in de rest van het land, als gevolg hiervan, ook vertraging. In de loop van de middag konden we geleidelijk aan steeds meer treinen laten rijden. De avondspits is redelijk goed verlopen maar op diverse trajecten hadden reizigers nog wel te maken met vertraging en uitval van treinen. De hele avond en nacht werken we door met extra personeel om de treinen zo goed mogelijk op hun plek te krijgen om morgen goed aan een nieuwe dag op het spoor te kunnen beginnen.