Utrecht,
24
februari
2017
|
17:04
Europe/Brussels

NS-medewerker bedenkt snelwasstraat

Een trein die met een gangetje van 1,5 kilometer per uur door de wasstraat gaat. Dat moet sneller kunnen, dacht NS-medewerker Peter Oosterbaan. Hij bedacht een concept voor een snellere wasstraat waar treinen met een snelheid van 20 kilometer doorheen kunnen. Daardoor kunnen per week 150 treinen extra worden gewassen.

Samen met een bedrijf dat treinwasinstallaties maakt is het idee uitgewerkt. Zo was het bijvoorbeeld nodig om borstels te maken die zo snel draaien dat ze de snelheid van de trein kunnen volgen. Ook werd een systeem uitgewerkt dat op de toerit naar de wasstraat zeep op de trein sproeit, zodat dit middel vast kan inwerken. De voorruiten moeten nog wel apart worden gewassen, want op zo’n hoge snelheid is dat machinaal nog niet mogelijk. Maar ook hiervoor wordt nog een oplossing bedacht.

Locaties

Deze week werd de laatste hand gelegd aan zo’n snellere wasstraat op het Haagse rangeerterrein De Binckhorst. Eerder werd de vinding in Enschede en in Leidschendam in de praktijk gebracht, terwijl op een later moment ook Roosendaal een snelwasstraat krijgt.

De 4 nieuwe wasstraten komen naast de 11 bestaande en zorgen ervoor dat NS de doelstelling kan blijven waarmaken om een trein minstens één keer per week aan de buitenkant te wassen. De nieuwe wasstraten zijn zeer welkom, omdat de planning van de bestaande wasstraten steeds meer een puzzel werd. Dat komt omdat  treinen tegenwoordig meer uren per dag blijven rijden dan voorheen. Ook het nachtelijk rangeren naar wasstraten op het drukke Nederlandse spoor vormde steeds meer een uitdaging. De wasstraat op eindstation Enschede kan trouwens ook overdag tijdens de treindienst worden gebruikt, als de trein daar keert.

Duurzaam

De snelle wasstraten zijn duurzamer dan de bestaande wasinstallaties. In plaats van sterkere schoonmaakmiddelen wordt in de nieuwe wasstraten namelijk alleen gewassen met zeep. Daarnaast werken de snelle wasstraten met een computersysteem dat controleert of de trein daadwerkelijk volgens planning gewassen moet worden. Dit voorkomt verspilling van energie en schoonmaakmiddelen/water.