Utrecht,
16
januari
2017
|
08:30
Europe/Brussels

WiFi-gebruik treinreizigers verdubbeld na snelheidsverhoging

NS heeft de WiFi-snelheid in de trein van 300 naar maximaal 450 kbps verhoogd. Met de nadruk op het woordje ‘maximaal’: De kwaliteit kan minder zijn als de 4G-modems van de trein op een traject slecht bereik hebben. Want spoorlijnen lopen ook door gebieden met slecht internetbereik.

Daarbij verdeelt NS het WiFi-signaal eerlijk over de reizigers. Met een snelheid van 450 kbps kunnen reizigers geen video streamen, maar wel bijvoorbeeld mailen, browsen en muziek luisteren.

De snelheidsverhoging leverde in september direct een verdubbeling van het WiFi-gebruik op. NS wil graag weten hoe de kwaliteit van WiFi in de trein is op de verschillende trajecten wordt ervaren. Reizigers worden gevraagd hun ervaringen – positief of negatief – achter te laten op het NS service forum.

WiFi is een gratis service in de intercity’s van NS. Toch krijgt NS kritische vragen over de WiFi. Sommige reizigers verwachten dat de WiFi net zo snel is als thuis, maar NS moet het eerlijk verdelen om te voorkomen dat de één op Netflix zit en daardoor voor de ander WhatsApp onbereikbaar blijft. En net zoals met een gewone telefoon, heeft ook de trein op sommige plekken last van slecht bereik ondanks de aanwezigheid van 3 modems per trein van verschillende providers.

Facts WiFi in de trein:

  • Prijs: gratis
  • Beschikbaar in: Intercity’s en de nieuwe sprinters
  • Maximale snelheid: 450 kbps
  • Aantal modems per trein: 3 (van verschillende providers)
  • Geschikt voor: o.a. audio, social media, WhatsApp, browsen en e-mail