Utrecht,
13
februari
2017

Zelfstandig met de trein, ook voor reizigers met een rolstoel

De toegankelijkheid van (openbare) gebouwen maar ook het openbaar vervoer voor mensen met een fysieke beperking is een belangrijk onderwerp. Reizen met de trein moet voor iedereen mogelijk zijn, ook voor onze reizigers in een rolstoel. We streven er naar om in 2025 al onze Sprintertreinen rolstoltoegankelijk te hebben, zodat reizigers eenvoudig en zelfstandig met ons kunnen reizen. Tegelijk werken we er als spoorsector hard aan om stations rolstoeltoegankelijk te maken, in 2030 moet dit gerealiseerd zijn. Hier hebben wij afspraken over gemaakt met de overheid.

Helaas duurt het nog even voordat het zover is. Om deze groep in de tussenliggende tijd toch zo goed mogelijk te bedienen, is er op dit moment op 107 stations assistentieverlening mogelijk. Dit zijn vooral de grote stations en stations die op belangrijke knooppunten liggen. Een NS-collega uitgerust met een brug is aanwezig om de reiziger te helpen om de trein in en uit te komen. Het enig wat de klant hoeft te doen is dit uiterlijk één uur van te voren kenbaar te maken. We begrijpen dat we met 107 stations niet iedereen ideaal bedienen, maar in goede samenspraak met onder andere de belangenorganisaties Ieder(in) en de Roos Prommenschenckel Foundation is voor deze selectie gekozen. Hierbij is rekening gehouden met het feit dat een alternatief station waar assistentieverlening is, niet meer dan 15 km van het “eigen” station mag liggen. Op dit kaartje is goed te zien hoe de landelijke spreiding is (waarbij er in 2017 nog 10 extra bijkomen en in de komende jaren dit aantal nog verder zal toenemen).

Mochten er gevallen zijn waarin we tekort schieten, dan gaan we graag met deze reizigers in gesprek om te kijken wat er mogelijk is en/of om ze mee te nemen in alternatieven.

Ter informatie

VN-Verdrag Handicap

In 2006 is een Implementatieplan Toegankelijkheid op het spoor opgesteld, die geheel in lijn is met het VN-verdrag Handicap. In 2016 is dit plan geactualiseerd (en is hier terug te lezen). De Nederlandse aanpak dient als voorbeeld voor de spoorsector in andere landen binnen Europa.

Reizen met een beperking

Vrij erop uit kunnen gaan is iets wat we iedereen in Nederland toewensen, dus ook voor mensen met een beperking. Een gelijkvloerse instap is voor elke reiziger comfortabel, reisinformatie die zowel auditief als visueel wordt aangeboden wordt door al onze reizigers gewaardeerd en iedereen wordt blij van attente medewerkers. Samen met ProRail, belangenverenigingen en het ministerie van Infrastructuur en Milieu werken we er hard aan om een zelfstandig toegankelijk spoorsysteem te realiseren.

Kamervragen

Recent zijn er door Staatssecretaris Sharon Dijksma nog kamervragen beantwoord rond dit thema, hierin kwamen onder andere de lopende initiatieven aan bod. Hier haar beantwoording.

Meer informatie

Op de speciale pagina op NS.nl vind je meer informatie over reizen met een functiebeperking.

Reacties 1 - 2 (2)
Bedankt voor uw bericht.
Johan
14
February
2017
Er is al een nieuwer kaartje, gelinkt op deze pagina: http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-functiebeperking/extra-voorzieningen-in-trein-en-op-het-station.html , namelijk http://www.ns.nl/binaries/_ht_1480932722048/content/assets/ns-nl/reisinformatie/functiebeperk/overzicht-stations-met-assistentieverlening.pdf . Slordig dat er hier verouderde informatie wordt verspreid, kwalijk dat Gerjan Vasse die slordigheid niet corrigeert als hij erop wordt gewezen. Wat nog ontbreekt op beide kaartjes is een aanduiding van de 7 stations waarvoor de vooraanmeldtijd voor AVG sinds 1 januari 2015 geen uur maar een kwartier is. Daarover heeft de overheid afspraken gemaakt met de NS, namelijk in Artikel 32.2.c van de Concessie voor het hoofdrailnet 2015-2025.
Gerjan Vasse
14
February
2017
Ik was hierin ff afhankelijk van de inhoudsdeskundigen, inmiddels staat de meest actuele versie in het stuk en op NS.nl. Er komt nog een versie voor 2017.
Joost Nagtzaam
15
February
2017
Johan, wat mooi dat jij de concessietekst hierover kent ! Wat je niet kunt weten is dat we de verkorting van de vooraanmeldtijd naar 15 minuten op de 7 drukste 'AVG stations' in goed overleg met het Ministerie en de belangenorganisatie ,niet doorgevoerd hebben. In 'ruil daarvoor' zijn we momenteel een nieuw boekingssysteem aan het bouwen. Dit nieuwe systeem gaat voor onze klanten met een beperking er voor zorgen dat zij makkelijker en flexibeler hun assistentieverlening aan kunnen vragen en het verloop van hun reis via een app kunnen volgen en als het even niet goed loopt zij met '1 druk op de knop' contact op kunnen nemen met de NS Servicecentrale .Hierdoor kunnen zij met meer zekerheid reizen
René
13
February
2017
In ''dit kaartje'' staat nog ''treindienst Veolia'' en ''Delft medio 2015'' :/
Gerjan Vasse
14
February
2017
Dank voor je reactie, in 2017 komen er weer 10 bij. Die aanpassingen komen in het nieuwe kaartje.
Contactpersonen
Gerjan Vasse
Social Media Manager
030 - 235 70 70
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws