Utrecht,
07
december
2017
|
11:01
Europe/Brussels

Zondag start NS-dienstregeling 2018

Samenvatting

130 treinen extra, veel verbindingen hetzelfde, dagelijks de tienminutentrein

Vanaf zondag verandert de dienstregeling voor de 1,2 miljoen dagelijkse treinreizigers. Die dag gaat de dienstregeling 2018 in, net zoals ieder jaar gelijktijdig met andere ov-bedrijven in binnen- en buitenland. In tegenstelling tot vorig jaar blijft veel hetzelfde. Wel gaan er in totaal per werkdag zo’n 130 treinen extra rijden: ongeveer 80 Sprinters en 50 Intercity’s. Belangrijkste verandering: de tienminutentrein tussen Amsterdam, Utrecht, ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven gaat vanaf zondag elke dag rijden, waardoor reizigers op dit traject minder lang hoeven te wachten en vaker een zitplaats hebben. Wat verandert er nog meer?

download

Intercity direct, laatste diesels en “beste reizigers”

Niet alleen de dienstregeling wijzigt. Vanaf 10 december wordt de intercity direct buiten de spits tijdelijk toeslagvrij. Ook neemt NS afscheid van de lijnen Kampen – Zwolle – Enschede, waar collega-vervoerder Keolis gaat rijden. Het automatische omroepbericht verandert vanaf zondag stapsgewijs van “Dames en heren” in “Beste reizigers”. Eerst op de stations, daarna ook in steeds meer treinen. We willen er zo voor zorgen dat iedereen zich welkom en aangesproken voelt. Het duurt echter een paar maanden voordat alle systemen daarop zijn aangepast. Onze collega’s op de trein hebben zelf de mogelijkheid om hun persoonlijke bericht om te roepen.

Uitbreiding assistentieverlening op stations

Reizigers met een fysieke beperking kunnen straks van de eerste tot de laatste trein assistentie krijgen bij het in- en uitstappen. Nu nog is dat van 7.00 uur tot 22.00 uur. Ook breidt de assistentieverlening uit met vijf stations: Op Beilen, Horst Sevenum Krabbendijke, Rheden én Soest Zuid kan een reiziger met een fysieke beperking ook assistentie aanvragen

Tienminutentrein

Reizigers kunnen zeven dagen per week, elke tien minuten met een Intercity reizen tussen de steden Amsterdam – Utrecht – ‘s-Hertogenbosch – Eindhoven. Sinds begin september werd deze verbinding 14 woensdagen getest. Van de 144 geplande Intercity’s per dag reden er gemiddeld 142. Het percentage treinen dat op tijd reed was hoger dan gemiddeld. 93% van de reizigers was positief over de test, zo bleek uit klantonderzoek. Met die resultaten kan NS met vertrouwen de nieuwe dienstregeling starten. Toch waken we voor teveel optimisme. Vanaf zondag gaat het er echt om, want dan rijdt de tienminutentrein immers zeven dagen per week. Daarmee wordt de operatie zeven keer zo groot. Dat vraagt nòg meer aandacht van nòg meer mensen.

Hoofdconducteur Jeroen over fluiten tienminutentrein
We moeten ervoor zorgen dat de trein op tijd vertrekt. Dat betekent dat we al moeten fluiten, ook terwijl er nog iemand aan komt lopen. Maarja, de volgende trein komt al wel weer over tien minuten.
Hoofdconducteur Jeroen over fluiten tienminutentrein
Machinist Peter over rijden tienminutentrein
“Als machinisten moeten we ervoor zorgen dat we exact op de klok rijden. Waar je vroeger nog wel eens een minuutje kon blijven staan om ervoor te zorgen dat reizigers hun aansluiting haalden – dat haalde je onderweg wel weer in – kan dat nu niet meer. Ook moeten we ervoor zorgen dat we precies de juiste snelheid aanhouden onderweg. Dus niet te snel, maar ook niet te langzaam.”
Machinist Peter over rijden tienminutentrein

Nieuw station in Boskoop

Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling opent het nieuwe station Boskoop Snijdelwijk. Dit station ligt tussen Alphen aan de Rijn en Gouda, een provinciale concessie waar NS onder de vlag van R-net treinen rijdt. In 2018 opent op dit traject ook station Waddinxveen Triangel.

Wat gaat er nog meer veranderen?

De dienstregeling werd vorig jaar volledig opnieuw ontworpen. Dit jaar bouwen we voort op dat fundament. In diverse delen van het land verandert wel iets. De meeste reizigers gaan erop vooruit, maar dat lukt helaas niet voor iedereen. Enkele belangrijke wijzigingen:

  • Er komen extra treinen tussen Meppel en Leeuwarden.

  • In de spits rijden er in de drukke richting meer Sprinters tussen Utrecht Centraal en Houten Castellum.

  • In de spits komen er in de drukke richting extra treinen met een kortere reistijd. De reistijd tussen de Zeeuwse steden en Brabant en de Randstad wordt hier dan een kwartier korter.

  • In de avonduren en weekenden rijden er meer Intercity’s van Utrecht Centraal naar Eindhoven, Schiphol Airport en Nijmegen.

  • Op zondag rijden vier in plaats van twee Intercity’s per uur tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal.

  • Er komt een rechtstreekse trein van Enkhuizen via Amsterdam naar Utrecht en verder naar Eindhoven en Heerlen.

Aanpassingen rond ’s-Hertogenbosch

Rond ’s-Hertogenbosch doen we de meeste aanpassingen. Dat is nodig om de tienminutentrein mogelijk te maken en om de reistijd per Sprinter te verkorten. Zo creëren we meer rechtstreekse Sprinterverbindingen, bijvoorbeeld tussen Dordrecht en Arnhem en in de spits tussen Oss en Deurne. De reistijd van de Sprinter tussen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch wordt korter.

Voor- en nadelen

We passen de dienstregeling aan, om het treinreizen in Nederland verder te verbeteren. De meeste reiziger zullen daarvan profiteren, maar voor sommige reizigers wordt de reistijd helaas langer. De ruimte op het spoor is beperkt. Daarom levert de verbetering voor de één soms een verslechtering op voor de ander.

Dienstregeling online

Reizigers kunnen de reisplanner of de NS app raadplegen om te kijken wat op hun traject en aan hun reis wijzigt. Voor uitgebreide vragen over de dienstregeling kun je ook terecht op het Serviceforum. Wil je meer weten over de nieuwe dienstregeling, kijk dan op ns.nl/dienstregeling2018