Utrecht,
21
juni
2017
|
07:55
Europe/Brussels

De tienminutentrein: 5 vragen aan hoofdconducteur Xander

Samenvatting

Vanaf 6 september gaan ProRail en NS iedere woensdag testrijden met de "tienminutentrein". Vanaf december gaan er elke dag zes intercity’s per uur rijden tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven. Voor de reiziger betekent dat minder lang wachten en vaker een zitplaats. Hoofdconducteur Xander Philips is mentor voor aspirant-conducteurs en nauw betrokken bij de voorbereidingen. Xander over de tienminutentrein.

Xander Philips, hoofdconducteur NS
Bij elke tien minuten een trein, is het als met de tram of de metro
Xander Philips, hoofdconducteur NS

Testrijden, wat betekent dat?

“Elke woensdag is de dienstregeling tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven anders dan onze reizigers gewend zijn. De Intercity komt dan elke tien minuten, in beide richtingen. De vertrek- en aankomsttijden zijn dan ook anders. De dienstregeling op andere trajecten blijft nog hetzelfde, dus ook de overstap kan veranderen.”

Welke vragen verwacht je van reizigers?

“Het zal wel even wennen zijn. Maar alle treinen worden gewoon in de reisplanner opgenomen. Als reizigers er vragen over hebben, zal ik hen uitleggen dat het belangrijk is om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op meer treinen in het drukke Nederland.”

Meer treinen op het drukke Nederlandse spoor, levert dat niet meer vertraging op?

“Ik heb er als conducteur vertrouwen in dat we dit kunnen. Het zou kunnen dat er eerst vaker vertraging optreedt. Tegelijk is vertraging minder erg. Want bij elke tien minuten een trein, is het als met de tram of de metro. Die reis ervaar je als reiziger anders. De vertrektijd wordt minder belangrijk.”

Verandert er veel voor de conducteur?

“We zijn ons al jaren aan het voorbereiden. Ik moet als conducteur nog veel nauwkeuriger fluiten om ervoor te zorgen dat de trein op tijd vertrekt. Daar hebben we ook een beetje de hulp van de reiziger bij nodig door op tijd in te stappen.”

Wat zijn je verwachtingen van de tienminutentrein?

“Ik heb er zin in. Ik denk dat reizigers relaxter zijn als er vaker een trein rijdt: als je een keer de trein mist, staat er immers snel weer een trein. Daarbij hoop ik op een beter spreiding van de drukte. Als reizigers zich geleidelijk over de verschillende treinen verdelen, dan wordt het ook minder druk.”