Utrecht,
05
augustus
2019
|
15:25
Europe/Brussels

Pilot: Naast reisinformatie ook externe reclame in trein

Samenvatting

Vanaf september start NS met een pilot waar op de schermen in treinen wordt geadverteerd. We willen graag ervaring opdoen en weten hoe de reiziger het ervaart. Naast de vaste reisinformatie toont NS op de schermen nu al advertenties van NS. Daarnaast wordt tijdens de proef 1 advertentie per week getoond van andere bedrijven zoals bijvoorbeeld een pretpark of uitjes. Dit gaat gebeuren in 137 intercity’s die door heel Nederland rijden.

Hoe kom ik aan mijn reisinformatie als er reclame te zien is?
Reisinformatie blijft altijd het belangrijkst. In principe verandert er niks met hoe het nu in de trein te zien is. Waar na de reisinformatie nu bijvoorbeeld reclame te zien is voor een NS-abonnement, is straks een advertentie te zien van een andere partij.

Hoeveel advertenties worden er getoond?
Per week is er één advertentie te zien. Die gaat mee in een vaste loop waarin reisinformatie voorop staat. In alle 137 intercity’s wordt dezelfde advertentie getoond.

Wat gaat NS doen met de opbrengsten van de advertenties?
NS gebruikt de opbrengsten voor investeringen voor de reiziger. Hierbij valt te denken aan de aanschaf van nieuwe treinen of vernieuwing van bestaande treinen. Met deze inkomsten kunnen we het treinkaartje betaalbaar houden.

Waarom gaat NS adverteren?
Adverteren is niet iets nieuws voor NS. Dit gebeurt bijvoorbeeld al in ons blad Spoor. Vanuit de markt is al heel lang de wens om in treinen te adverteren. Bij veel stad- en streekvervoerders wordt al geadverteerd op de schermen in tram, bus of metro. Omdat NS de reisbeleving voorop staat, kijken we goed naar de mogelijkheden en wat dit betekent voor de reiziger. Vanaf september wordt daarom eerst een pilot gedaan.

Wat voor advertenties ga ik zien?
De advertenties moeten aansluiten bij de reisbeleving en bij NS. Zo worden er geen aanstootgevende advertenties getoond en alleen advertenties die door iedereen gezien kunnen worden.