Utrecht,
11
augustus
2022
|
11:56
Europe/Brussels

Speciale NS-dienstregeling voor Formule 1

Over een paar weken gaat de tweede editie van de F1 Dutch Grand Prix (DGP) van start op het circuit van Zandvoort. Van 2 tot en met 4 september reizen racefans weer in groten getale naar Zandvoort, waarvan een aanzienlijk deel per trein. Daarom rijdt NS tijdens dit lange weekend iedere vijf minuten een trein tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort aan Zee. Dit doen we elke dag vanaf circa 8.00 uur tot 22.00 uur. Zo brengen we maximaal 10.000 reizigers per uur naar de races en weer terug. Alleen met deze enorme operatie kunnen we zoveel racefans in een korte tijd en op een duurzame en veilige manier naar de Formule 1 race brengen. Het circuit ligt namelijk op loopafstand van het station. 

Per racedag zijn er ruim 300 extra collega's aan het werk om reizigers te helpen. Behalve de races op Zandvoort is er nog een aantal evenementen in het land waar we reizigers naartoe brengen. Om dit allemaal mogelijk te maken, passen we ook in de rest van het land de dienstregeling aan. Zo zorgen we ervoor dat we daar waar we de meeste reizigers verwachten ook de meeste treinen rijden. De complete dienstregeling voor dit weekend is vanaf vrijdag 12 augustus zichtbaar in de reisplanner van NS. 

Omvangrijke operatie 

Twaalf treinen per uur op dit traject is voor NS uitzonderlijk. Station Zandvoort aan Zee ligt aan het einde van een traject met twee sporen. Op een normale dag rijden er twee treinen per uur. Dit weekend krijgt station Zandvoort aan Zee met bijna 14x zoveel reizigers voor een keer de omvang van station Leiden. 

Het wordt een uitzonderlijk weekend dat om een uitzonderlijke dienstregeling vraagt. Dit jaar verwachten we nog meer racefans naar dit grote internationale evenement te brengen. Daarvoor zetten we alles op alles. Ruim 300 extra collega’s per dag hebben zich aangemeld om onze reizigers goed op weg te helpen. Ook zijn er nog andere evenementen -zoals de Wereldhavendagen- en werkzaamheden waar we dit weekend rekening mee moeten houden. In combinatie met het personeelstekort vergt dit maximale inzet van onze collega’s en treinen. Wij moeten de landelijke dienstregeling op meerdere punten aanpassen zodat we de meeste treinen rijden waar we de meeste reizigers verwachten. We realiseren ons dat deze uitzonderlijke dienstregeling bij reizigers vragen oproept. Vooral als je reguliere verbinding anders wordt. Dit is de enige manier om deze combinatie van evenementen op een veilige manier bereikbaar te maken.

Tjalling Smit, Lid van de Raad van Bestuur

Zoveel treinen per uur op dit traject – met zulke grote aantallen reizigers betekent dat een eventuele verstoring direct grote impact kan hebben. ProRail en NS doen er alles aan om de kans hierop zo klein mogelijk te maken, maar wanneer die toch plaatsvindt zo snel mogelijk te verhelpen.  

 Belangrijkste maatregelen 

  • Op donderdag, de avond voor het race-weekend, brengen we de benodigde Sprinter-treinen vanuit het hele land naar Amsterdam en Zandvoort en zetten ze klaar. 
  • Van vrijdag tot en met zondag zetten we iedere dag ruim 300 collega’s extra in om racefans snel en veilig naar de Formule 1 races te brengen. 
  • De treinen uit andere delen van het land richting Amsterdam zullen we dit weekend waar mogelijk verlengen. 
  • Tussen Amsterdam en Zandvoort rijden we met Sprinters op maximale lengte voorzien van brede deuren en een gelijkvloerse instap, waardoor reizigers snel kunnen in- en uitstappen. Op iedere trein zitten twee machinisten (één voor en één achter) en een conducteur. Zodat treinen na aankomst snel weer kunnen vertrekken. 
  • De nieuwe perrons op station Zandvoort en een tijdelijke extra trap op station Haarlem, gerealiseerd door ProRail, helpen bij een goede scheiding tussen in- en uitstappende reizigers. 
  • Op en rond de stations staan ook veel collega's paraat om reizigers te informeren, de weg te wijzen en alles in goede banen te leiden. Op de stations is de route voorzien van extra signing in de F1-sfeer. Zodat reizigers snel hun weg vinden. 
  • Extra in- en uitcheckpalen zorgen ervoor dat reizigers zonder oponthoud het station in en uit kunnen. 
  • Net als tijdens drukke stranddagen of grote evenementen geven we reizigers gedoseerd toegang tot de perrons en treinen. Zo voorkomen we grote mensenmassa’s op het station en zorgen we ervoor dat we racefans zo snel en veilig mogelijk naar het circuit brengen en ’s avonds weer naar huis.  
  • NS en ProRail zorgen voor extra storingsploegen, een sleeplocomotief en een reservetrein met personeel. Vanuit veiligheid en doorstroming van het treinverkeer zijn alle overwegen afgesloten van Halfweg tot Zandvoort en gelden er omrijd-routes voor het wegverkeer. 

Reisadvies Amsterdam - Zandvoort 

Reizigers moeten rekening houden met grote drukte in de treinen en op de stations. Vorig jaar mocht het evenement met slechts tweederde van het aantal bezoekers doorgaan vanwege de toen geldende coronamaatregelen. Dit jaar zijn alle bezoekers welkom. Dit betekent nog meer treinreizigers richting het evenement.  

Om lange rijen bij de kaartautomaten te beperken, raden we reizigers aan vooraf online het NS Dutch Grand Prix (DGP) Retour aan te schaffen of om vooraf hun saldo op te laden. 

Vanwege de grote drukte kunnen reizigers tijdens het Formule 1-weekend tot 14.00 uur geen fietsen meenemen in de treinen richting Amsterdam. Tussen Amsterdam en Zandvoort geldt dit voor de gehele dag. Alle informatie en adviezen staan op een speciale webpagina.  

Voor het hele land raden we reizigers aan goed de reisplanner op de NS app of ns.nl te raadplegen voordat ze op reis gaan en ruim de tijd te nemen voor hun treinreis gezien de drukte en gewijzigde vertrektijden en sporen.