26
juni
2014
|
00:00
Europe/Brussels

Vernieuwingen en verduurzaming materieel NS

Komende jaren staan diverse verbeteringen op stapel om de bereikbaarheid van
Nederland en het comfort voor de reiziger te verhogen. Zo zal NS in het kader
van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) op termijn op een aantal belangrijke
trajecten, zoals de lijn Eindhoven-Amsterdam, met meer treinen gaan rijden. Dit
om zo meer capaciteit en een hogere frequentie te bieden voor de reiziger en
verdere groei te faciliteren. Ook de geleidelijke invoering van het
beveiligingssysteem ERTMS maakt op termijn een nog betere benutting van het
spoor mogelijk evenals de integratie van de HSL met het Hoofdrailnet. Vanwege
deze groei op het spoor, de uitstroom van ouder materieel en beperkte voorraden
reservematerieel renoveert NS treinen en schaft NS de komende jaren nieuwe
Sprinters en Intercity’s aan. Bewezen technologie en extra comfort voor de
reiziger staan daarbij voorop. Door alle maatregelen wordt ook het stroomgebruik
minder en de trein nog duurzamer.

Diverse moderniseringen

Na de eerdere succesvolle modernisering van de koploper-treinen (ICM) en de
nieuwe Intercity Dubbeldekker (DDZ) staan twee nieuwe moderniseringen op stapel
de komende tijd. Zo wordt de eerste generatie van de zogeheten
VIRM-dubbeldekkers, die begin jaren negentig van de vorige eeuw in dienst
kwamen, vanaf deze zomer (2014) compleet gemoderniseerd naar het voorbeeld van
de DDZ. De eerste vernieuwde dubbeldekkers komen naar verwachting in 2016 op het
spoor en kunnen daarmee geheel gemoderniseerd hun tweede levensfase in. Ook
worden ze door de maatregelen nog zuiniger. Een andere restyling die bij NS
start, is de wijziging van de ICRm-rijtuigen voor diensten over de HSL,
inclusief onder meer extra bagage-voorzieningen, een vernieuwde bekleding van
het tweede klas-meubilair en gebruik van andere kleuren.

Nieuwe Sprinters

NS is wegens de behoefte aan nieuwe Sprinters bezig met de aanbesteding van de
Sprinter Nieuwe Generatie (SNG). De nieuwe Sprinters moeten in 2018 in dienst
komen. NS gaat hierbij uit van bewezen technologie en koopt daarom een bestaand
treinconcept dat zich al heeft bewezen in de praktijk. Twee erkende en grote
treinenbouwers zijn momenteel nog in de race, te weten Alstom en CAF. Na de
zomer moet duidelijk zijn welke van deze twee partijen de nieuwe Sprinter mag
gaan leveren. De nieuwe Sprinters worden transparant (zodat reizigers
bijvoorbeeld eenvoudig kunnen zien waar plek is en voor de sociale veiligheid),
energiezuinig, zijn toegankelijk voor rolstoelgebruikers (inclusief
rolstoeltoegankelijk toilet), kunnen snel optrekken en worden geschikt gemaakt
om te kunnen rijden onder ERTMS. In afwachting van de komst van de nieuwe
Sprinters neemt NS dit najaar tijdelijk een aantal van de dubbeldekkers met de
groene bankjes (DDAR) uit de reservevloot weer in dienst. Na een kleine
opknapbeurt helpen deze treinstellen de capaciteit op peil te houden tot de
komst van de SNG.

Nieuwe Intercity’s

NS start met de aanschaf van nieuwe Intercity’s (Intercity Nieuwe Generatie).
Deze treinen worden een belangrijke drager van de uitvoering van bijvoorbeeld
het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS), de Lange Termijn Spooragenda en de
integratie van de HSL met het Hoofdrailnet. Bewezen technologie staat ook hier
voorop en de treinen komen per 2021 in dienst en komen als eerste in dienst op
de HSL. Belangrijke eisen zijn: a) geschikt voor rijden over zowel de HSL als
het Hoofdrailnet, b) betrouwbaarheid, c) toegankelijkheid (bijv. voor
rolstoelen), d) voldoende vervoerscapaciteit, e)  snel kunnen optrekken en
remmen, f) brede in- en uitstap voor grote groepen reizigers. Leveranciers die
bestaande treinconcepten aanbieden die voldoen aan deze criteria, geven aan dat
dergelijke treinen een maximumsnelheid kennen van 200 kilometer per uur. Met een
hogere maximumsnelheid kan niet meer aan eisen als toegankelijkheid, brede
deuren en een snelle acceleratie worden voldaan. Hierdoor worden onder meer de
rijtijden die in de concessie staan niet meer gehaald. Ook raakt dan het
uitgangspunt van bewezen technologie uit beeld. NS start deze zomer de zogeheten
RFI-fase waarbij geschikte leveranciers worden geselecteerd  voor deelname aan
de aanbesteding.