Utrecht,
24
juni
2020
|
09:15
Europe/Brussels

38 dagen geen tot beperkt treinverkeer van, naar en via Geldermalsen

Na aanleg van nieuwe sporen en perron kortere overstaptijd op station Tiel

Samenvatting

Tussen 3 juli en 9 augustus werkt ProRail aan het spoor in de omgeving van Geldermalsen. Zo worden nieuwe sporen aangelegd, komt er een perron bij op station Geldermalsen, wordt er een reizigerstunnel geplaatst en worden overwegen vervangen door een onderdoorgang onder het spoor. Hierdoor ontstaat er meer ruimte op het spoor tussen Amsterdam en Eindhoven om het groeiend reizigersaantal een plek te kunnen geven. Na de werkzaamheden start NS direct met een nieuwe dienstregeling op de Sprinter-trajecten Utrecht - Geldermalsen - Tiel / ‘s Hertogenbosch. De nieuwe dienstregeling zorgt voor reistijdverbetering tussen de oostelijke Betuwe en Utrecht door een kortere overstap in Tiel. Die kan ten opzichte van 2019 tien minuten korter zijn.

Tijdens de werkzaamheden krijgen reizigers tijdelijk te maken met langere reistijden en omwonenden kunnen geluidshinder ervaren. Het reisadvies is om tussen ’s-Hertogenbosch en Schiphol Airport / Amsterdam Centraal te reizen via Breda / Rotterdam Centraal en tussen ’s-Hertogenbosch en Zwolle via Arnhem of gebruik te maken van vervangende bussen die door NS en Qbuzz worden ingezet.

Programma Hoog Frequent Spoor
Het project Geldermalsen maakt onderdeel uit van het Programma Hoogfrequent Spoor, een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat die hierin samenwerkt met ProRail, NS en KNV Spoorgoederenvervoer.

Wat houden de werkzaamheden in?
De Merwedelingelijn, tussen Dordrecht en Geldermalsen, krijgt een eigen vrij liggend spoor in Tricht en Geldermalsen. Zo hoeven de Qbuzz treinen niet meer het drukke spoor tussen Utrecht en Den Bosch te kruisen. Ook worden op station Geldermalsen een aantal perrons uitgebreid en komt er een nieuwe reizigerstunnel. Zowel bij de Nieuwesteeg als de Lingedijk worden overwegen vervangen door een onderdoorgang onder het spoor. Daarnaast wordt een nieuwe randweg om Tricht gemaakt zodat vrachtverkeer, die door hun hoogte geen gebruik kunnen maken van de nieuwe onderdoorgangen, een verbinding heeft tussen het oostelijk en westelijk gedeelte van de dorpskern. Daar waar de randweg het spoor kruist, wordt een derde onderdoorgang gemaakt die hoger is dan de andere twee.

Gevolgen voor reizigers
Tussen 3 juli en 9 augustus is er geen tot zeer beperkt treinverkeer mogelijk van, naar en via Geldermalsen. Dit zorgt voor ernstige hinder voor reizigers op de volgende trajecten:

  • Utrecht Centraal en ’s Hertogenbosch
  • Utrecht Centraal en Tiel
  • Geldermalsen en Leerdam

Daarnaast moeten reizigers rekening houden met extra reistijd en drukte in het vervangende vervoer van NS en Qbuzz, op de omreisroute en bij de (tijdelijke) NS-bushaltes, mede door de speciale Coronamaatregelen in het OVNS en Qbuzz raden reizigers aan om kort voor vertrek hun reis te plannen in de reisplanner of de NS-App. 

Nieuwe Dienstregeling
Als gevolg van het verhogen van de Intercityfrequentie tussen Amsterdam en Eindhoven is sinds de dienstregeling 2018 de overstaptijd in Tiel tussen de regionale treinen van en naar Arnhem van Arriva en de NS-Sprinters van en naar Utrecht langer geworden. Het verbeteren van de overstap in Tiel was een belangrijke wens vanuit de regio en de spoorsector.

Met opleveren van de nieuwe infrastructuur rond Geldermalsen kan NS de overstap in Tiel tussen de Sprinters van en naar Utrecht en de stoptrein van en naar Arnhem verbeteren. NS realiseert dit door het wisselen van de eindbestemmingen Tiel en ’s-Hertogenbosch binnen de vier Sprinters vanuit Utrecht Centraal. De overstaptijd in Tiel neemt hierdoor ten opzichte van de dienstregeling 2019 met ruim 10 minuten af. Een reiziger uit bijvoorbeeld Kesteren die naar Utrecht centraal wil had bij dienstregeling van 2019 een overstaptijd in Tiel van 24 minuten. Bij de nieuwe dienstregeling is deze overstaptijd meer dan gehalveerd naar 11 minuten. Wel neemt de reistijd tussen Tiel en Utrecht ten opzichte van de dienstregeling 2019 met één minuut iets toe, dus reizigers uit Tiel doen er iets langer over om in Utrecht te komen. De bussen van Arriva rondom Tiel ‘schuiven’ mee met de nieuwe dienstregeling. Reizigers kunnen via de reisplanner kijken wat de wijzigingen voor hun reis betekenen.

Samenwerkende partijen
Bij deze 38-daagse werkzaamheden zijn verschillende partijen betrokken: ProRail, NS, Qbuzz, De Lingense Alliantie en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.