Utrecht,
19
oktober
2018
|
08:28
Europe/Brussels

'1 Stap verder' in betere toegankelijkheid

download

Op 1 oktober is gestart met de proef ‘1 stap verder’. Hiermee bieden we reizigers met een visuele beperking op het aankomststation begeleiding naar de eerst volgende vorm van OV. De reis-assistent begeleidt de reiziger naar de bus-, tram of metrohalte, de officiële taxistandplaats, de ‘halen en brengen’ plaats bij het station. De proef duurt 3 maanden en vindt plaats op de stations Zwolle, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal.

Achtergrond

Roger van Boxtel, president directeur van NS: "NS wil dat reizigers met een beperking op een gelijkwaardige manier kunnen reizen, zelfstandig waar dat kan en met hulp waar nodig. En daarin zetten we letterlijk een volgende stap.'

Bij het gunnen van de concessie hebben NS en het ministerie I&W afspraken gemaakt over het verbeteren van de toegankelijkheid. Dit gaat over verbeteringen die er toe moeten leiden dat reizigers met een motorische (in een rolstoel), visuele(zicht), auditieve (gehoor) of andere beperking op een gelijkwaardige manier kunnen reizen als reizigers die geen beperking hebben. Deze verbeteringen komen altijd tot stand samen met het ministerie, belangenorganisaties, ProRail en NS.

Voor reizigers met een visuele beperking is het vooral belangrijk om ‘de weg te vinden’ op het station of in de trein, de kaartautomaat te bedienen etc. De Oogvereniging had bij NS het verzoek neergelegd of wij reizigers met een visuele beperking, op het aankomststation, kunnen begeleiden naar de eerstvolgende vorm van OV. Deze vraag speelt vooral op grote stations en stations die in verbouwing zijn. NS heeft nu met het ministerie en de Oogvereniging afspraken gemaakt om deze proef te starten voor drie maanden en daarna het besluit te nemen of deze extra dienstverlening verder ingevoerd gaat worden.

Hoe werkt het?

De reiziger kan de service in aanvulling op ‘NS Reisassistentie’ boeken en de service wordt aangeboden van de eerste tot en met de laatste trein op de stations Utrecht Centraal, Zwolle en Den Haag Centraal.

Niet alleen de reizigers en belangenvereniging zijn blij met deze aanvulling van assistentie. Ook medewerkers zijn blij dat ze onze reizigers hiermee verder op weg kunnen helpen.

Frederik Kaptein, teammanager NS
‘Ook onze medewerkers vinden het fijn om reizigers met een visuele beperking hier letterlijk één stap verder te helpen. Soms zie je op stations dat reizigers net dat beetje extra hulp nodig hebben en hiermee zorgen we ervoor dat zij er van uit kunnen gaan dat dit ook goed geregeld is. Een mooie aanvulling op onze serviceverlening’.