download
Utrecht,
11
juli
2016
|
15:04
Europe/Brussels

10 meest gevonden voorwerpen

Ieder jaar laten NS-reizigers meer spulletjes achter in onze treinen en op de stations. In het eerste half jaar van 2016 lieten treinreizigers per ongeluk 54.066 voorwerpen achter in de trein of op het station (met 47.543 voorwerpen in de eerste helft van 2015 en 44.000 in 2014). Ieder jaar blijven er weer meer voorwerpen achter, terwijl het aantal verzoeken om op te sporen ver achterblijft. Het verliezen van een gekoesterd voorwerp is voor velen erg akelig en als NS herenigen we reizigers graag met zijn of haar dierbare item. Van groot belang is dan echter wel dat we weten wie wat en waar verloren heeft. Daarom vragen we “verliezers” dan zich ook zeker even bij NS te melden via de site ns.nl/verlorenvoorwerpen wanneer je recent iets bent kwijtgeraakt.

Door alert handelen van collega’s en het veelvuldig gebruik van sociale media zien we dat objecten steeds sneller terugkomen bij de rechtmatige eigenaar. Het goede nieuws voor mensen die spullen kwijtraken is dat het doorgaans lukt om bij meer dan 60 procent van alle als verloren gemelde voorwerpen terug te bezorgen bij de eigenaar (waarvan nog eens het overgrote deel binnen 5 dagen).

Opmerkelijk blijft het dat dagelijks meer dan 18 reizigers hun smartphone verliezen, mensen hun voor-en natransport als skateboard of fiets vergeten, maar ook dat ze een compleet nieuwe printer, koffiezetappaat of een teddybeer van 1.80m niet proberen terug te vinden (en zo uiteindelijk in het depot belanden).

   Top tien gevonden voorwerpen (tot 1 juli 2016):  
1. Paspoort/Pasjes/Rijbewijs  14.309
2 Papieren/Vervoerbewijs  9.583
3. Mobiele telefoons -smartphones  3.371
4. Rugzakken   3.290
5. Portemonnees  2.987
6. Sleutels  2.816
7. Sport-/Weekendtas  2.688
8. Plastic tassen  2.500
9. Koffers  1.750
10. Jassen   1.303

Iets verloren of vergeten tijdens je reis?

  • Ga naar ns.nl/verlorenvoorwerpen
  • Je kunt daar het formulier invullen (rechtstreekse link http://bit.ly/NJKHDQ). Met het invullen van dit formulier krijg je een opsporingsnummer.
  • Ook is het mogelijk om op het station te vragen of jouw spullen zijn gevonden.
  • Wanneer je hebt gemeld dat je iets bent verloren tijdens jouw reis en het wordt teruggevonden door NS, dan krijg je binnen 3 weken een brief thuisgestuurd van Centraal Bureau Gevonden Goed. Hierin staat alle informatie over het terugkrijgen van je eigendom.

Wat doet NS met gevonden voorwerpen?

  • Wij bewaren gevonden voorwerp(en) 5 dagen op het station waar het ingeleverd is. Binnen deze termijn kun je het kosteloos ophalen op het betreffende station.
  • Na 5 dagen gaat voorwerp naar het Centraal Bureau Gevonden Goed.
  • Als jouw eigendom is gevonden en het ligt bij het Centraal Bureau Gevonden Goed, dan krijg je hier via een brief melding van. Je eigendom wordt altijd naar het huisadres gestuurd, de verwerking -en verzendkosten hiervan bedragen minimaal €15,-.
  • Na de wettelijke bewaartermijn (van de meeste producten 3 maanden) gaan de meeste items naar vaste opkopers en de minder waardevolle spullen worden zoveel als mogelijk gerecycled.
Reacties 1 - 2 (2)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
M. Leuhery-Latuputty
27
May
2018
Ik heb niks verloren maar wel gevonden OV-chipkaart nummer 3528 0400 0666 8100 van SZ Pattiapon. Wil aan hem toesturen of teruggeven eventueel maar weet zijn adres niet. Hoe nu verder???
Jan van Hulten
13
July
2016
quote van nieuws.ns.nl/10-meest-gevonden-voorwerpen : Opmerkelijk blijft het dat dagelijks meer dan 18 reizigers hun smartphone verliezen, mensen hun voor-en natransport als skateboard of fiets vergeten, maar ook dat ze een compleet nieuwe printer, koffiezetappaat of een teddybeer van 1.80m niet proberen terug te vinden (en zo uiteindelijk in het depot belanden).

Dus die reizigers belanden uiteindelijk in het depot?