Rotterdam,
02
juni
2020
|
15:23
Europe/Brussels

5 weetjes over het nieuwe station Rotterdam Alexander

Vandaag, dinsdag 2 juni, gingen de deuren van het nieuwe stationsgebouw van Rotterdam Alexander open. Reizigers konden voor het eerst het stationsgebouw zelf van binnen bekijken. Omdat reizigers nu het openbaar vervoer alleen gebruiken voor een noodzakelijke reis, was het vandaag nog niet erg druk. We hopen snel weer iedereen te kunnen verwelkomen in het station. Tot die tijd delen wij graag foto's en filmpjes om alle reizigers het station toch te kunnen laten zien. 

Om ook je kennis van het gebouw op te vijzelen hebben we 5 weetjes over station Rotterdam Alexander op een rijtje gezet. 

1. Van beton naar glas
Het eerste stationsgebouw was een simpel, zeshoekig gebouwtje en werd gebouwd in 1968. In 1983 werd het station aangesloten op het metronetwerk en werd er een nieuw stationsgebouw neergezet. In het gebouw waren loketten aanwezig, die later werden vervangen door een AH to go. Het station had roltrappen en liften naar de perrons en de perrons waren voorzien van lange perronkappen. Uit onderzoek onder reizigers bleek dat ze zich niet altijd even veilig voelden op het station. Daarom heeft het nieuwe station glazen liften, is er zicht vanuit de stationshal op de metroperrons en is ook de gevel van het station helemaal van glas, zodat er veel meer overzicht is in het gebouw en op het voorplein. 

2. Veel reizigers en meer poortjes
Station Rotterdam Alexander is qua reizigersaantallen, na Centraal en Blaak, het derde station van Rotterdam. In een normale situatie stappen 37.000 reizigers op een werkdag op dit station in bus, metro of trein. Reden dus om een nieuw stationsgebouw te bouwen met meer faciliteiten, zoals winkels, en meer poortjes. Het aantal in- en uitcheckpoortjes op de treinperrons is verdubbeld en ook bij de metroperrons staan straks meer poortjes om reizigers de ruimte te geven en voor een snelle doorstroom. 

3. Heel veel staal en plafondplaatjes
De staalconstructie van het gebouw weegt maar liefst 150.000 kilo. Het zwaarste spant weegt 3646 kilo en overspant het metrospoor. In het stationsgebouw zijn de plafonds deels voorzien van metalen plafondstrips. Deze hebben niet alleen een zonnige, koperen kleur, ze zijn ook gemaakt in het zonnige Italie.

4. Groen dak
Het stationsgebouw heeft een groen dak. Het dak is bedekt 1440 vierkante meter met verschillende soorten sedumplantjes. Deze zorgen voor isolatie, maar ook voor verdeling van water bij een stevige regenbui. Het regenwater komt op die manier gedoseerd het riool in.

5. Terug naar de tekentafel
Het nieuwe ontwerp van de hal is gemaakt op basis van bouwtekeningen uit archieven. Tijdens de bouw bleek de constructie van het gebouw niet overeen te komen met de tekeningen en moesten er aanpassingen worden gedaan aan het ontwerp. Ook kabels en leidingen om het station lagen veel dieper dan gedacht. Terug naar de tekentafel en flink doorwerken dus! De bouw duurt mede hierdoor langer. Tot de zomer wordt er nog volop gewerkt aan het afbouwen van onder andere de loopbrug tussen metro en treinperron, de winkels en het voorplein. 

download
Rotterdam_Alexander_rondleiding_kort