Utrecht,
12
september
2018
|
16:43
Europe/Brussels

Al bijna 16.000 reizigers hoeven nooit meer saldo te laden

Vorige week introduceerden we NS Flex: achteraf betalen voor de hele OV-reis per trein, bus, tram, metro en OV-fiets. Ruim een week later kunnen we wel zeggen dat onze verwachtingen ruimschoots zijn overtroffen. Inmiddels reizen al bijna 16.000 reizigers met NS Flex zorgeloos in het hele OV. Zij hoeven nooit meer langs de kaartautomaat. En ook de verplichte borg van tien of twintig euro op de OV-chipkaart is niet meer nodig. Dat aantal staat ongeveer gelijk aan wat we in een voorzichtige voorspelling na een maand hadden verwacht. We hebben er hard aan gewerkt en zijn heel blij met de belangstelling en de enthousiaste reacties van reizigers. Uit klantonderzoek dat NS uit liet voeren bleek al dat 90% van de reizigers graag af wil van saldo op de OV-chipkaart.

Flexibel aan te passen

Reizen zonder verplichte borg op de OV-chipkaart is vooral prettig voor reizigers op korte trajecten en voor reizigers die maar incidenteel van het OV gebruikmaken. Zij betalen alleen maar voor de gemaakte reis, zonder vaste kosten. Wie vaker met de trein reist, kan gebruikmaken van abonnementen die maandelijks flexibel zijn aan te passen. Zo ontvang je al voor € 2,- per maand 40% korting in het weekend. Maar ook andere abonnementen zijn mogelijk. En wie extra comfortabel wil reizen, switcht makkelijk naar eersteklas. Dat kan zelfs nog nadat je hebt ingecheckt.

Verbeteren en uitbreiden

NS Flex is ontwikkeld samen met Translink en de andere vervoerders en met de hulp van honderden testreizigers die afgelopen jaar al met NS Flex hebben gereisd. Op basis van hun feedback hebben we steeds verbeteringen en uitbreidingen doorgevoerd. Dat blijven we doen, ook na vandaag. Zo werken we onder meer aan het beschikbaar maken van het Traject Vrij-abonnement en een oplossing speciaal voor gezinnen. Ook kunnen er nog andere diensten op NS Flex worden aangesloten, zoals gebruik van een huurauto of een taxi.

Meestgestelde vragen

Zo'n nieuwe manier van reizen leidt natuurlijk tot vragen. In de NS Community is een speciale plek ingericht waar reizigers met al hun vragen terecht kunnen. En waar reizigers de antwoorden op veel vragen al terug kunnen vinden. De collega's van Klantenservice zetten de drie meestgestelde vragen op een rijtje:

1. Ik heb al een kortingsabonnement van NS. Kan ik NS Flex nemen?
Jazeker. Je kunt op elk moment overstappen naar NS Flex. Ook als je een jaarabonnement hebt en nog in je eerste jaar zit. Het resterende abonnementsgeld en het resterende saldo op je kaart krijg je automatisch terug.

2. Ik heb een Voordeelurenabonnement. Kan ik dit uitbreiden met NS Flex?
Dit kan alleen als je wil overstappen naar een ander abonnement, want het Voordeelurenabonnement wordt al enkele jaren niet meer verkocht. Met onze huidige kortingsabonnementen maken we het aantrekkelijk om buiten de drukke spits te reizen.

3. Ik heb Keuzedagen. Werkt dat ook met NS Flex?
Nog niet. We ontwikkelen nog een alternatief voor Keuzedagen bij NS Flex. We verwachten daarmee in de eerste maanden van 2019 te kunnen testen. Wie met Keuzedagen reist, kan dus beter nog even wachten met overstappen.