Utrecht,
02
oktober
2020
|
10:57
Europe/Brussels

Almere krijgt station dat past bij groei stad

Station Almere Centrum wordt de komende maanden verbouwd om het klaar te maken voor de toekomst. Vanaf 2022 moet Almere beschikken over een station dat past bij de statuur van de jonge en groeiende stad.

Het huidige station is toe aan een grondige vernieuwing en moet over ruim een jaar een prettige plek zijn om te komen en te verblijven. Daarom wordt de stationshal breder en overzichtelijker en komen er nieuwe winkels. Daarnaast worden er twee nieuwe bewaakte fietsenstallingen gebouwd - eerste 24 uur gratis stalling – en ook het busstation wordt onder handen genomen. Overbodige bebouwing op de perrons verdwijnt. Daarvoor in de plaats komen nieuwe wachtruimten met houten banken, windschermen en beplanting.

Station Almere Centrum is een station met unieke architectonische elementen, zoals de bijzondere kapconstructie. Die unieke elementen willen we graag behouden, maar we kunnen er niet omheen dat het station een kind is van zijn tijd. Het is logisch dat we na ruim 30 jaar toe zijn aan een grondige verbouwing. Dat betekent bijvoorbeeld uitbreiding van fietsenstallingen en OV-fietsen en dat de hal een mooie upgrade krijgt met passende voorzieningen voor de reizigers. Zodat Almere Centrum een plek wordt waar reizigers graag komen, van vroeg tot laat.
Sebastiaan de Wilde, directeur Vastgoed bij NS Stations

Eerste fase verbouwing
De eerste fase van de verbouwing begint op maandag 5 oktober met bouw- en sloopwerkzaamheden in de hal en op de perrons. Helaas is dit niet zonder overlast voor reizigers. Een aantal winkels zal bijvoorbeeld tijdelijk gesloten zijn en de lift aan centrumzijde is vanaf 12 oktober buiten dienst. Omdat de fietsenstalling bij de bussen wordt verbouwd, staan er tijdelijke rekken bij het WTC-gebouw. De Tickets en Service blijft open om reizigers van informatie te voorzien.

Belangrijk station aan snelle verbinding
Na verbouwing wordt Almere Centrum een belangrijk station aan de nieuwe snelle verbinding tussen het Noorden en de Randstad. NS start in 2023 een nieuwe rechtstreekse treinverbinding van Breda en Rotterdam - via Amsterdam Zuid - naar Zwolle, Leeuwarden, Assen en Groningen. Reizigers rijden op die route met de nieuwe snelle Intercity (ICNG), die met 200 km/u over de hogesnelheidslijn (HSL) rijdt en met 160 km/h over de Hanzelijn. Almere Centrum is nu al het grootste station aan de Flevolijn en heeft een centrale rol in het openbaar vervoer van de stad en omgeving.

De vernieuwing van de stationsomgeving geeft een impuls aan de transformatie van de binnenstad. Het stations is dé toegangspoort voor reizigers en bezoekers die met het openbaar vervoer naar Almere komen en daarmee één van de belangrijkste entree van onze stad. De vernieuwing past naadloos in onze strategie om het stadscentrum levendiger en aantrekkelijker te maken. Net als de zeven andere pleinen in de stad krijgt het stationsplein een metamorfose waarin plek is voor wonen, winkels, uitgaan, cultuur, recreatie en meer groen.
Wethouder Maaike Veeningen van Ruimtelijke ontwikkeling in Almere

Flevolijn
Station Almere Centrum ligt aan de Flevolijn. Die lijn is in 1982 aangelegd om Almere en Lelystad - de twee nieuwe steden in de Flevopolder - te verbinden met de Randstad. Station Almere Centrum is ontworpen door architect Peter Kilsdonk en geopend in 1987. Kilsdonk ontwierp nog drie andere stations aan de Flevolijn, waaronder station Lelystad Centrum.

Een ruim en comfortabel station dat goed bereikbaar is en ligt in een aantrekkelijke omgeving stimuleert het reizen met de trein. Maar andersom maakt een prettig station een stad ook attractiever en beter bereikbaar. Zeker voor een groeistad als Almere is dat erg belangrijk, omdat het aantal inwoners ieder jaar groeit en de ambities als het gaat om wonen, werken en leven voor de komende jaren hoog liggen. Het is dan ook goed dat we samen met alle partners station Almere Centrum nu gaan klaarmaken voor de toekomst.
Regio-directeur Harro Homan van ProRail

Almere achtste gemeente van Nederland
Momenteel is Almere de achtste gemeente van Nederland en telt ruim 200.000 inwoners. In de komende twintig jaar komen daar naar verwachting nog tienduizenden burgers bij. Voor de coronacrisis telde dit station bijna 30.000 in- en uitstappers per dag, een aantal dat groeide met ruim 3 procent per jaar.

De verbouwing van het station is een samenwerking tussen gemeente Almere, Provincie Flevoland, ProRail en NS. De totale kosten bedragen ongeveer 45 miljoen euro, waarvan NS 3 miljoen voor haar rekening neemt.