25
oktober
2012
|
00:00
Europe/Brussels

Anti-icing NS-treinen deze winter

ProRail en NS lanceerden onlangs samen met de Minister van Infrastructuur en
Milieu een pakket maatregelen om winterse verstoringen op het spoor maximaal te
voorkomen (zie ns.nl). Een klein onderdeel van dit programma is de zogenaamde
“anti-icing” van treinen.

Sneeuw kan onder de treinwagons aangroeien tot brokken sneeuw en ijs. Op het
moment dat de trein gaat rijden of over een wissel rijdt, breken deze brokken
ijs los en komen op het spoor of soms in wissels terecht. Dit kan problemen met
het wissel veroorzaken of zorgen voor schade aan de onderzijde van de trein,
waar de leidingen liggen.

Om dit probleem bij sneeuwval tegen te gaan wordt op zes plekken in het land
met ingang van dit jaar de onderkant van treinen behandeld met een speciaal
nieuw middel. Door dit middel tegen de onderkant van de treinen te spuiten
kunnen sneeuw en ijs minder goed hechten. In Rusland en de Scandinavische landen
heeft men hier goede ervaringen mee opgedaan.

Een pilot afgelopen jaar waarbij 3% van de NS-treinen is behandeld was
succesvol. Met ingang van dit najaar is dan ook op zes emplacementen een
anti-icing installatie geplaatst. Zo kan 70% van de NS-treinen op het
hoofdrailnet voorzien zijn van anti-icing op winterse dagen. Het middel is
biologisch afbreekbaar.

Door de garantievoorwaarden van de nieuwe SLT-sprinters kan het bij deze
treinen deze winter nog niet worden aangebracht. De treinen zijn ook aangeschaft
voordat het anti-icing middel op de markt kwam. Bij aanschaf kon hiermee dus
geen rekening worden gehouden. In zijn algemeenheid is de onderkant van de
Sprinter al relatief glad waardoor aangroei van sneeuw onder de treinen hier
sowieso minder speelt.

Onderzocht wordt nu door NS en de leverancier of geen schade kan optreden
vanwege mogelijk brandgevaar aan essentiële onderdelen van de trein. Veiligheid
staat voorop en daarom is NS met de leverancier in gesprek over een oplossing
waarbij zowel garantie en veiligheid als ant-icing goed is geregeld en volgend
jaar 100% van de treinen zijn voorzien van het nieuwe middel.

Gewone antivries, zoals bijvoorbeeld in de ruitenwisservloeistof, waar in de
media de berichtgeving vanmorgen deels over ging, wordt gewoon in alle treinen
toegepast.