Utrecht,
22
augustus
2018
|
12:25
Europe/Brussels

Bijzondere treinreizigers: 110 ton grindzakken

Een trein moderniseren, daar komt meer bij kijken dan je denkt! NS gaat nog eens 45 dubbeldekkers van type VIRM 2/3 een tweede leven geven. Nu zijn we bezig met de voorbereidingen voor deze metamorfose. Naast de looks gaat het ook om de techniek. Zoals de remsystemen. En daarom zijn er speciale testen.

Stel, het is Koningsdag. De treinen naar Amsterdam worden gaande de dag steeds voller. En op het hoogtepunt van het feest zitten de treinen vol met feestgangers. Dit vraagt veel van onze treinen, die daar uiteraard op voorbereid zijn. Maar bij een modernisering testen we dit soort situaties vanzelfsprekend opnieuw. Op een bijzondere manier met hele speciale reizigers. Natuurlijk niet met echte reizigers, maar met onze grindzakken.

Machinist Jeroen de Rijke is de machinist van deze speciale reizigers. Als machinist van het Treinrestcentrum van NS rijdt hij met 110 ton grindzakken (dat zijn ruim 6000 zakken grind van 18 kilo per stuk) op de treinstoelen en in de gangpaden van Zwolle naar Lelystad. Dit doet hij 3 keer per dag om vervolgens terug te keren naar Amersfoort.

download

Tijdens de rit remt Jeroen op vooraf bepaalde punten. De rem- en meetspecialisten die ook aan boord zijn analyseren alle informatie. Gedurende de test komen er steeds meer grindzakken in de trein. Deze zakken worden stuk voor stuk door medewerkers op de juiste plek in de trein gezet. Op het zwaarste moment van de testperiode reist 110 ton grind met de trein. Dit alles als voorbereiding op de complete metamorfose van de 45 dubbeldekkers van het type VIRM 2/3. Want het gaat om meer dan enkel de looks en het comfort. En zo zijn deze vernieuwde treinen vanaf 2021 klaar om onze reizigers naar hun bestemming te brengen.