Utrecht,
06
december
2016
|
08:20
Europe/Brussels

Bye Bye City Night Line

Op vrijdagavond 9 december 2016 vertrok voor de laatste keer een slaaptrein vanuit Amsterdam. Deutsche Bahn stopt met de City Night Line en NS gaat deze trein niet zelfstandig exploiteren. De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB neemt de slaaptreinen deels over van DB – deze zal echter niet meer vertrekken vanuit Amsterdam maar vanuit Düsseldorf.

Reizigers naar Innsbruck en Wenen reizen voortaan comfortabel met ICE International richting de nachttrein: je vertrekt om 18.35 uur uit Amsterdam en komt om 20.46 uur aan in Düsseldorf. Aan de andere kant van het perron vertrekt om 20.54 uur de Nightjet, zoals de nieuwe nachttrein van ÖBB gaat heten. Liever een ruimere overstap? Dan kun je ervoor kiezen om een eerdere trein naar Düsseldorf te boeken, ICE 129 (Vertrek Amsterdam 16.35, aankomst Düsseldorf 18.46). Voldoende tijd voor bijvoorbeeld een maaltijd in de stad (er zijn op het station kluizen aanwezig om bagage in te stallen) en daarna een relaxte voortzetting van de reis met Nightjet.

Reizigers naar Basel hebben een volwaardig alternatief overdag: ICE International vertrekt om 8.05 uur uit Amsterdam en is al om 14.47 uur in Basel. Voor de reizigers richting Basel is ICE International 105 vanaf de nieuwe dienstregeling dubbel zo lang! Dat betekent dat er extra gunstig geprijsde stoelen in de aanbieding zijn voor Nederlandse reizigers richting het zuiden van Duitsland en verder. Een dikke plus dus voor reizen overdag! Tickets zijn online te boeken via NSInternational.nl. 

Met deze reismogelijkheden heeft NS met Intercity Berlijn en ICE International een compleet aanbod van internationale treinen richting Duitsland en verder. Jaarlijks passeren 2,2 miljoen treinreizigers de Nederlands-Duitse grens met één van deze treinen.

Een aantal dat nog steeds groeit: in 2015 was de groei 7% (http://nieuws.ns.nl/flinke-groei-internationale-treinreizigers-duitsland )

Al eerder werd een aantal internationale nachttreinen geschrapt; zo verdween eind 2014 de slaaptrein tussen Amsterdam en Kopenhagen.



Foto: City Night Line voor station Keulen
 

Trein vol verhalen
De slaaptrein is een trein vol romantische en spannende reisverhalen. Metro heeft ze verzameld en gebundeld op hun website: klik hier

Waarom stopt de City Night Line?
Het aantal gebruikers van de slaaptreinen van Deutsche Bahn liep de afgelopen jaren gestaag terug. Ook stond Deutsche Bahn voor investeringen in het vaak verouderde materieel, zij achtten dit niet rendabel.

Wat betekent dit voor NS en eventueel personeel?
NS is geen eigenaar van deze treinen en heeft op deze beslissing geen invloed; wel rijdt een aantal machinisten en trainmanagers op City Night Line. Zij deden dit al in combinatie met ICE International en Intercity Berlijn en blijven dit ook doen.