Utrecht,
14
juli
2020
|
13:23
Europe/Brussels

Conducteurs krijgen een elektronische fluit

Het iconische mondfluitje van de hoofdconducteurs van NS verdwijnt voorlopig. Door de coronacrisis is het voor conducteurs verplicht om gelaatsbescherming te dragen. Fluiten is dan erg onhandig. Daarom krijgen alle conducteurs zo snel mogelijk een elektronische fluit. 

"Het is best een mooi ding en het klinkt net echt!", zegt hoofdconducteur Xander Philips. Hij heeft het fluitje al anderhalve maand om te testen. "Ik moest wel even opletten dat je niet bij je mond fluit, want dan klinkt het behoorlijk hard. Voor reizigers is dat ook wennen, want sommigen kijken wanneer je met je hand naar je mond gaat."

Even hard

In de loop van de coronacrisis bleek al snel dat fluiten in combinatie met een mondkapje of gelaatsbeschermer niet handig was. In het buitenland werden al elektronische fluitjes gebruikt en daarmee is NS ook gaan testen. De e-fluitjes produceren behoorlijk wat geluid, maar als de conducteur vanuit de hand en voor de borst fluit, komt het geluid wat minder hard binnen dan de ouderwetse fluit. "Voor reizigers klinkt de fluit dan wel even hard."

Het was eigenlijk de bedoeling om de fluitjes al in juni te hebben, maar de levering werd vertraagd door de internationale coronamaatregelen. Begin juni was er een beperkte hoeveelheid beschikbaar die eerst werden uitgereikt aan de trainmanagers op de internationale treinen. Daarnaast kregen enkele hoofdconducteurs een fluit om te testen, waaronder Xander. 

Inmiddels zijn alle fluitjes binnen en worden ze verspreid over de ruim 3000 hoofdconducteurs van NS.

Fluiten is verplicht

Fluiten is bij wet verplicht voordat een trein vertrekt. Toch is het niet per se nodig om bij alle treinen te fluiten. "De intercity's hebben een 'sluitfluit', oftewel: er klinkt een fluitsignaal als de deuren sluiten. Toch fluiten veel collega's dan ook nog zelf." Bij de sprinters is het anders. "Die geven piepjes af, dus daar moeten we bij vertrek wel fluiten."