13
december
2012
|
00:00
Europe/Brussels

Continue monitoring dienstregeling 2013

Stand van zaken

De nieuwe dienstregeling, die inging op zondag 9 december jl., is de
meest veelomvattende in vijf jaar. Bij de overgang van een dienstregeling op
papier naar de praktijk kunnen er altijd onvolkomenheden aan het licht komen.
Meer nog dan andere jaren houden wij daarom de invoering en dagelijkse praktijk
goed in de gaten. Alle meldingen monitoren wij. Via computersystemen, via social
media, via consumentenorganisaties. Ook hebben wij ons personeel opgeroepen
onregelmatigheden door te geven via een speciaal meldpunt. Bij dat
meldpunt kregen wij de afgelopen dagen ruim 100 meldingen over punctualiteit,
ruim 300 meldingen over overvolle treinen, 35 over reisinformatie en rond
personeelsdiensten waren er 13 meldingen.

Naar aanleiding van deze meldingen bekijken wij wat er aan de hand is, wat
structureel is en of er tijdelijke zaken aan de hand zijn. Dat is een enorme
puzzel, waar vakmensen en techniek elkaar aanvullen. Wij hebben opgemerkt dat op
een aantal trajecten maatwerkaanpassingen wenselijk zijn. Deze aanpassingen doen
wij, in het belang van de reiziger, zo snel mogelijk. Een aantal veranderingen
is al doorgevoerd.

Maatwerkaanpassingen:


  • Tussen Enschede en Zwolle zijn twee van de drie spitstreinen per deze week
    verlengd wegens drukte;

  • Een Sprinter in de ochtendspits tussen Apeldoorn - Enschede is verlengd;

  • Een spitstrein tussen Apeldoorn en Utrecht is verlengd;

  • Spitstreinen van Almere naar Schiphol worden per a.s. maandag verlengd;

  • De Sprinter Roosendaal - Rotterdam wordt zo spoedig mogelijk verlengd;

  • De trein tussen Apeldoorn en Amsterdam verlengen wij zo spoedig mogelijk;

  • De Sprinter Almere - Amsterdam verlengen wij zo spoedig mogelijk;

  • De Sprinters in de avondspits tussen Utrecht en Den Bosch worden per januari
    2013 verlengd wegens de grote toeloop;

  • Tussen Amsterdam en Den Haag is het erg druk. Vanaf begin januari wordt hier
    ander materieel ingezet met meer zitplaatsen;

  • De drukte in de treinen op de Flevolijn en rond Weesp is duidelijk
    opgemerkt, hier worden voortaan langere treinen ingezet.