Utrecht,
09
februari
2018
|
07:00
Europe/Brussels

Dag draaihek! 44 fietsenstallingen krijgen een nieuwe entree

Samenvatting

NS en ProRail investeren 8 miljoen euro in een nieuwe entree voor 44 fietsenstallingen. Het gaat om zelfservice-fietsenstallingen, die nu veelal voorzien zijn van een stalen draaihek. De nieuwe entree heeft transparante toegangsdeurtjes, gebruik van de stalling wordt elke eerste 24 uur gratis* en reizigers kunnen eenvoudig in- en uitchecken met hun OV-chipkaart. Ook voor het huren van een OV-fiets kunnen reizigers terecht. Alle 44 fietsenstallingen zijn nog voor het eind van dit jaar voorzien van de nieuwe toegang.

De opgeknapte stallingen krijgen cameratoezicht en via een intercom kunnen reizigers met een vraag persoonlijk contact opnemen met een medewerker. De nieuwe entree is al getest op de stations Bilthoven en Heerenveen. De klanten daar zijn erg tevreden: het grootste deel van de klanten geeft een dikke 8 (77%, tegenover 46% in de oude situatie). Reizigers voelen zich prettig en veilig in de stalling. De bezetting van deze beide fietsenstallingen is met zo’n 40% gestegen.

De zelfservice-fietsenstallingen bevinden zich bij 44 stations verspreid over het land: van Den Helder tot Heerlen, van Hoogeveen tot Middelburg. Alle locaties zijn te vinden op dit kaartje.

Baarn
De nieuwe entree van de fietsenstalling van station Baarn is deze week al in gebruik genomen. De ombouw van deze fietsenstalling is mede mogelijk gemaakt door Goedopweg, het samenwerkingsverband van overheden en werkgevers om de regio Utrecht bereikbaar te houden. Door de nieuwe entree naar de voorkant van de fietsenstalling te verplaatsen rijden fietsers voortaan veiliger de stalling in en uit en is de entree beter zichtbaar voor fietsers die nu hun fiets buiten parkeren. Bovendien is de stalling elke eerste 24 uur gratis. Goedopweg, ProRail en NS willen fietsers zo verleiden om gebruik te maken van de vernieuwde fietsenstalling. In de fietsenstalling in Baarn is een reparatieservice voor bijvoorbeeld het plakken van een band.

Momenteel springt op zo’n 20 stations nog een medewerker bij op de drukke momenten. Een deel van deze medewerkers voert ook reparaties aan fietsen uit. Hulp bij het in- en uitgaan van de stalling is bij de vernieuwde zelfservice-fietsenstalling niet meer nodig. De fietsenstalling is makkelijker en sneller toegankelijk voor klanten. Met de betrokken ondernemers is NS in persoonlijk overleg, waarbij het streven is om de reparatieservice te behouden.

Met de vernieuwde entree willen ProRail en NS aantrekkelijke, veilige en beter benutte fietsenstallingen bieden. Het is één van de aangekondigde innovaties uit het Bestuursakkoord Fietsparkeren.

 Oud vs nieuw:

VATCS huidig cid:image002.jpg@01D3991A.7F0611E0

*m.u.v. Amsterdam Sloterdijk