08
september
2014
|
00:00
Europe/Brussels

De herfst komt er aan

De herfst komt er weer aan. Net als elk seizoen kan de herfst het onze
infrastructuur soms lastig maken. Bijvoorbeeld door omgewaaide bomen op het
spoor als gevolg van een herfststorm. Ook kan rails glad worden door bladeren,
roest, vet en olie in combinatie met vochtige weersomstandigheden. Hierdoor
krijgen treinen minder grip op de rails. Gevolg kan zijn dat treinen doorglijden
bij het remmen of moeite hebben met acceleratie en wielen beschadigd raken. Dit
is iets waar het spoor in alle landen mee te maken heeft (zie de
video
'gladheid op het spoor' 
voor een impressie).

Andere treintijden op enkele trajecten

Vanwege mogelijke gladheid wijzigen van 6 oktober tot en met 14
december op enkele trajecten de vertrek- en aankomsttijden met één minuut.
Tijdens de herfst hebben de weersomstandigheden op deze gladheidsgevoelige
trajecten soms een negatieve invloed, daarom vinden kleine aanpassingen in de
dienstregeling plaats om vertragingen enigszins op te kunnen vangen. Machinisten
hebben zo ook iets meer tijd om geleidelijk op te trekken en te remmen. Op ns.nl
vind je onder reisinformatie de trajecten waar het om gaat.

Andere herfstmaatregelen

Ook dit jaar is er weer een Sandite-campagne ter bestrijding van de gladheid. Er
wordt door ProRail samen met NS preventief een speciale gel (Sandite) op sommige
sporen gespoten om het spoor stroef te maken in de herfst. ProRail heeft
daarnaast verspreid over het land ploegen, aannemers en diesellocomotieven
paraat die in bijzondere omstandigheden kunnen ingrijpen. Bijvoorbeeld als de
infrastructuur beschadigd raakt door omvallende bomen. Bomen en struiken zijn in
de aanloop naar de herfst extra gesnoeid.

De periode na de zomervakantie is voor het spoor altijd de drukste periode
van het jaar. Forenzen gaan weer aan het werk en  alle (nieuwe) studenten en
scholieren gaan vaak nog naar de eerste colleges en net als op de weg (meer
files) is het erg druk in de trein. Mede hierom zet NS extra reservematerieel in
sinds begin september. Desondanks kan het nog steeds druk zijn in de spits en
zeker op kortere afstanden hoort staan er net als in de metro of tram bij. In de
reisplanner staat tegenwoordig met poppetjes vermeld wat de verwachte drukte is
in een trein volgens de laatste inzichten. Soms is een trein eerder of later
verrassend rustig. Met een nieuwe knop in de reisplanner kun je vanaf eind
september ook meldingen doorgeven over jouw trein als die bijvoorbeeld te vol
is.

Elke dag een stap beter voor de reiziger

Vanwege de drukte op het Nederlandse spoor en de noodzaak om in de toekomst de
capaciteit en de beschikbaarheid van het spoor verder te kunnen verhogen worden
aanvullende innovatieve maatregelen onderzocht deze herfst. Zo vinden dit najaar
in overleg met diverse spoorpartners (Strukton, Plurel, Asset Rail, ProRail)
diverse proeven plaats, met bijvoorbeeld een watersproei-installatie en het
gebruik van laser. Bekeken wordt of met deze middelen gladheid en het effect op
de punctualiteit van treinen verder kan worden beperkt.