Utrecht,
05
oktober
2017
|
15:22
Europe/Brussels

Designers en NS werken samen om treinreizen te vernieuwen

Reiziger kan ontwerpen zelf testen in de trein

NS wil het reisplezier van de reiziger nu en in de toekomst verbeteren. Eerder dit jaar hebben zij designers uitgedaagd om ideeën te ontwikkelen zodat reizigers meer keuze hebben hoe ze hun reistijd benutten. Vier concepten zijn doorontwikkeld en kunnen in oktober door reizigers zelf getest worden in treinen op weg naar Dutch Design Week.

Deze designuitdaging is onderdeel van de meerjarige samenwerking van Dutch Design Foundation (organisator van de Dutch Design Week) en de NS onder de noemer What if Lab, die in 2016 is gestart. Hierin worden ontwerpers betrokken bij actuele vraagstukken uit het bedrijfsleven. Dit jaar staat in What if Lab x NS het beter kunnen benutten van reistijd centraal. Per dag reizen ruim 1 miljoen mensen met de trein. Om aan de behoefte van reizigers te blijven voldoen heeft NS designers gevraagd ontwerpen te ontwikkelen waardoor reizigers hun reistijd in een aangename reisomgeving zo optimaal mogelijk kunnen besteden, zowel individueel als in relatie tot medereizigers’

Ontwerpen 2017

De volgend vier ontwerpen worden getest in treinen tijdens de Dutch Design Week op de trajecten Amsterdam – Eindhoven en Den Haag – Eindhoven. Kijk voor tijden op de website van DDW. Aan de hand van de resultaten van deze experimenten bepaalt de NS of en hoe de ontwerpen gerealiseerd gaan worden.

Spoorwijs - spieken mag!

Een quiz die reizigers in de trein spelen tegen medereizigers, met onder andere vragen over de omgeving en tekenopdrachten. Via de eigen smartphone worden reizigers op een subtiele manier uitgedaagd en gestimuleerd om te interacteren met medereizigers – én om het traject waar ze op rijden te ontdekken. In real-time speelt de hele coupé hetzelfde spel en wordt er op individueel niveau en als groep in competitie met elkaar gespeeld.

Ontwerper: Waarmakers

MindfulNS

Tijdens een korte training leren reizigers eenvoudige technieken van coach Viktoria Susovits voor een ontspannen start van de dag en een soepele overgang van werk naar privé.

Met deze app wordt de meerwaarde van Mindfulness bereikbaar voor reizigers. Reizigers kunnen straks via de app deelnemen aan een gratis Mindfulness trainingsprogramma van 6-8 weken of juist via eenmalige oefeningen kennismaken met Mindfulness in de trein.

Ontwerper: Studio Jan Pieter Kaptein

Reis je fit

Tijdens het reizen buik- en rugspieren trainen, in het gangpad surfen op het ritme van de trein en opveren als er iemand naast komt te zitten.

Een add-on meubelcollectie van bewegende meubels om reizigers in beweging te zetten. Ieder meubel heeft een eigen functie: gestoffeerde Macaron zitkussens trainen core stabiliteit, de watertegel Floatile laat reizigers balanceren terwijl ze staan en het Bambata waterkussen veert op als er iemand naast kom zitten ligt op de loungebank die in nieuwe treinen is geplaatst is.

Ontwerpers: Enrichers

Luisterruit

Luisterruit is een audiotour voor in de trein. Rijdend door het landschap luisteren reizigers onder andere naar een wolkenfanaat die je leert het weer te voorspellen en een flirtcoach voor een leuke flirt tijdens je treinreis.

Ontwerper Manon van Hoeckel ontwikkelde in 2016 'Luisterruit' voor NS, audiotours voor in de trein die van jouw ritje een reis maken. De afleveringen laten je met andere ogen en oren jouw treinreis ervaren. Dit jaar ontwikkelde ze drie nieuwe afleveringen in samenwerking met Tom Loois waarin een wolkenfanaat je het weer leert te voorspellen, een flirtcoach je op weg helpt met flirten in de coupé en een lucide dromen expert vertelt hoe je kunt reizen in je hoofd. 

Ontwerper: Manon van Hoeckel in samenwerking met Tom Loois

NS tijdens DDW

Naast de themacoupés in de treinen toont NS tijdens Dutch Design Week ook een voorbeeld van de ‘trein van morgen’ op het drukbezochte Ketelhuisplein. Dit treinmodel is voorzien van nieuwe en duurzame faciliteiten die zijn geïnspireerd door het nieuwe werken. Hierin heeft de reiziger de flexibiliteit om te ontmoeten, te delen, te werken en/of te ontspannen. Daarnaast zal hier ook ‘The Hood’ getoond worden. Dit is een nieuw concept van de entree van de trein met ook hierin het doel om reistijd zoveel mogelijk "eigen tijd" te maken. De NS gaat tijdens DDW graag in gesprek met publiek en professionals hoe zij hun treinreis zien in de toekomst.

Speciale aanbieding naar Dutch Design Week

Nog geen tickets? Dutch Design Week en NS hebben samen een speciale aanbieding gemaakt voor een uitje Trein + Dutch Design Passe-Partout. Kijk voor meer informatie in de Spoordeelwinkel.