Utrecht,
30
september
2022
|
09:09
Europe/Brussels

Dit is ‘m: de OV-ebike

Vandaag start NS de proef met de elektrische OV-fiets. Reizigers kunnen de OV-ebike als eerste gebruiken op station Driebergen-Zeist. Op station Driebergen-Zeist komen een jaar lang 30 elektrische fietsen te staan. De OV-ebikes krijgen de herkenbare blauwgele kleuren, net zoals de OV-fiets. NS wil met de proef onderzoeken of de OV-ebike aan de wensen van onze reizigers voldoet en een waardevolle aanvulling is op de huidige OV-fiets.  

Bereik tot 110 kilometer  
Reizigers kunnen met eco-ondersteuning maximaal 110 kilometer ver fietsen met de OV-ebikes. Met normale ondersteuning is het bereik 70 kilometer en bij de hoogste ondersteuningsstand 50 kilometer. De OV-ebikes bieden elektrische ondersteuning tot een snelheid van 25 km per uur, bij snelheden hierboven stopt de ondersteuning automatisch. Reizigers krijgen een fiets met een volledig opgeladen batterij mee van de medewerkers in de fietsenstalling. De accu's van de OV-ebike worden met 100% groene stroom opgeladen. Dit gebeurt in de fietsenstalling van het desbetreffende station. 

Snel en makkelijk huren 
Het huren van een OV-ebike is net zo makkelijk als een OV-fiets door het scannen van de sleutel en OV-chipkaart. Reizigers met een NS-flex abonnement kunnen direct een OV-ebike huren. Reizigers met een persoonlijke OV-chipkaart activeren eenmalig het gratis OV-fietsabonnement en kunnen vervolgens een OV-ebike huren. Het gebruik van een OV-ebike kost 10 euro per keer, per 24 uur. Houden reizigers een OV-ebike langer dan 72 uur, dan gelden dezelfde toeslagen als bij OV-fiets.  

Lekker op de fiets naar bestemmingen in de buurt 
Station Driebergen-Zeist is een aantrekkelijke bestemming om te ontdekken met de elektrische OV-fiets. “In het weekend is de Utrechtse Heuvelrug een populaire bestemming voor reizigers die met de trein naar station Driebergen-Zeist komen. Door de proef met de OV-ebikes kunnen reizigers - naast de bus, lopend of met de normale OV-fiets - ook lekker met de elektrische fiets het natuurgebied verkennen”, vertelt Marise Bezema, verantwoordelijk voor OV-ebike en OV-fiets. De medewerkers van de fietsenstalling zijn de afgelopen dagen geïnstrueerd over de verhuur van de OV-ebike. “We vinden het belangrijk dat reizigers met vragen terecht kunnen bij collega’s van de fietsenstalling”, vult Marise Bezema aan.  

Reizigersonderzoek 
Met de proef onderzoekt NS hoeveel vraag er is naar de OV-ebikes en voor welke afstanden de OV-ebike interessant is. Op het station worden gebruikers van de OV-ebike naar hun ervaringen gevraagd.  Daarnaast zijn de OV-ebikes uitgerust met een GPS-tracker om onderzoeksgegevens te verzamelen. Om de privacy van de consumenten te bewaken, worden de persoonsgegevens en locatiegegevens apart van elkaar opgeslagen. Daardoor weet de leverancier van de fietsen waar de OV-ebike in kwestie is, maar niet wie op de fiets zit. NS weet wie op de OV-ebike zit, maar niet waar deze zich bevindt. Later worden er aan de proef nog drie andere stations toegevoegd. Welke stations dat precies worden, is nog niet bekend.